עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדןצילום: רויטרס

הפתעה בישראל. עבדאללה מלך ירדן הודיע היום (ראשון) כי הממלכה ההאשמית איננה מתכוונת להאריך את תוקפו של הנספח להסכם השלום עם ישראל בנוגע להחכרת שטחים חקלאיים לישראל.

מדובר בשטחים שעובדו על ידי חקלאים ישראלים, ואשר במסגרת הסכם השלום בין המדינות הועברו לריבונות ירדנית.

על פי נספח להסכם הוחכרו לישראל השטחים הכוללים את אי השלום בנהריים ומובלעת צופר בערבה, וזאת לצורך המשך עיבודם על ידי חקלאים ישראלים.

בנספח נקבע שתוקפה של החכירה יעמוד על 25 שנה, ואם יבקש אחד הצדדים לסגת מהסכם החכירה יהיה עליו להודיע על כך שנה מראש. היום, במלאת 24 שנים להסכם ושנה טרם מועד פקיעת נספח החכירה הודיעה כאמור הממלכה באופן רשמי כי בכוונתה שלא להאריך את תוקף החכירה.

ההחלטה שלא להאריך את ההסכם פורסמה בהודעה רשמית שהתפרסמה בעמאן, ובמקביל הועבר באופן רשמי מסר זהה משגרירות ירדן למשרד החוץ בירושלים.

נציין כי באחרונה דווקא התהדקו יחסי שתי המדינות ואף התקיימה פגישה בין עבדאללה לראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת לאחר ההחרפה ביחסים בעקבות התקרית בה הרג מאבטח ישראלי בשגרירות בעמאן שני בני אדם שאחד מהם ניסה לטענתו לתקוף אותו.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), אשר עבדה עם ראש הממשלה רבין בעת חתימת ההסכם, מסרה בעקבות הידיעה, "זהו כישלון למדיניות החוץ של ראש הממשלה נתניהו. עצוב לשמוע כי דווקא היום מכל הימים, מחליט המלך עבדאללה שלא להאריך את הנספח החשוב להסכם. הייתי שם כשנחתם ההסכם ההיסטורי לטובת שני העמים. לצערי נראה שהדבר הוא תוצר של מאבק כוחות במקום הידברות בין שתי המדינות והמשך התעלמותו מהסוגיה הפלשתינית. בעוד נתניהו עסוק בקידום קשרים עם אפריקה ודרום אמריקה - דבר חשוב אבל בודאות לא תחליף להידברות עם בנות בריתנו באזור, הן מתחילות להתפרק לאט מהמחויבויות שנטלו על עצמן".

"אני קוראת לראש הממשלה נתניהו לנסוע לעמאן מיידית ולהידבר עם המלך בעניין זה, כמו כן אדרוש את התכנסות ועדת החוץ והביטחון בעניין גם כדי להבין עד כמה הניתוק של ישראל מהרשות הפלשתינית הוביל את המלך לצעד שכזה, מה המשמעויות ומה ניתן לעשות כדי להשיב את המצב על כנו כך שההסכם יוארך", הוסיפה.