שמעון אוחיון
שמעון אוחיוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

כשלוש שנים לאחר הקמתה של ועדת ביטון, מסקנות הוועדה הופכות לחלק מתכנית הלימודים של תלמידי ישראל.

ד"ר שמעון אוחיון, חבר ועדת ביטון להעצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך, מספר כי בשנה הזו, תשע''ט, התווספו שעות הוראה ללימוד יצירותיהם של משוררים בני עדות המזרח.

"תלמידי ישראל ילמדו יותר על יצירותיהם של משוררים בני העדות המזרח, ביניהם שבזי וחברי ארז ביטון. בעבר, טען פרופ' פרי שללמד את שירי שבזי בבתי הספר זו בדיחה, היום ב"ה אנחנו נמצאים במציאות אחרת שבה הציבור ואנשי מערכת החינוך מבינים שלא ניתן להדיר מסורת והיסטוריה של למעלה מ 50% מהעם", ציין אוחיון.

למרות העלאת המודעות והרחבת התכנים אודות עדות המזרח, טוען ד"ר אוחיון כי ישנה עוד דרך ארוכה. "למרות ההתקדמות החיובית במערכת החינוך בישראל, עדיין לא ניתן מענה לבעיה המהותית באמת – שילוב חוקרים בנושא יהדות המזרח באקדמיה. נכון להיום, ד"ר שסיים את לימודיו בנושא יהדות המזרח עלול למצוא את עצמו ללא אופק תעסוקתי.

"בשנים האחרונות נסגרו רוב מכוני המחקר בנושא יהדות המזרח ולאותם ד"ר צעירים וצעירות אין איפה להשתלב. ללא מחקר, אין כל סיכוי לתיקון אמיתי. אני קורא למשרד החינוך לעודד פתיחת מכוני מחקר בנושא יהדות המזרח ולדאוג לאופק תעסוקתי לד"ר שסיימו את לימודיהם", אמר.