מציבה מטרות. מורגנשטרן
מציבה מטרות. מורגנשטרןצילום: נבחרות

האם בשורת הפמיניזם החרדי-פוליטי תבוא מפתח תקווה? לאחר מאבקים משפטיים וציבוריים של ארגון 'נבחרות' להכשיר את המערכות והלבבות בחברה החרדית למועמדת אישה ברשימה חרדית לכנסת, נראה שצעד נוסף מתרחש בדרך לכך, אם כי בזירה המוניציפאלית בפתח תקווה.

רחלי מורגנשטרן, חרדית תושבת פתח תקווה, מבוגרות תכנית 'נבחרות', אחייניתו של רב העיר בעבר, הרב ברוך שמעון סלומון ז"ל, תתמודד על המקום השלישי ברשימת 'תכל'ס' למועצת העיר.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו איתה ומאחר וניתן לשער שבמגזר החרדי השיח כלפיה יהיה כזה המבטל את עצם היותה חרדית תהינו בקול רם עד כמה היא אכן חרדית. מורגנשטרן משיבה וקובעת כי "השאלות הללו עד כמה אתה חרדי אתה כמה אתה דתי או חילוני זה סוביקטיבי". באשר לה עצמה היא קובעת כי ביתה "מושתת על ערכים של תורה" ו"אני חרדית".

על משמעויותיה של העובדה הזו לקמפיין שאותו היא מובילה כעת היא מספרת: "הגעתי לכל העניין בעקבות מהלך שהובלתי להקמת בית ספר ממלכתי חרדי בפתח תקווה, מהלך שעדיין לא צלח". בעקבות המיזם הזה היא מוצאת לנכון להיאבק למתן "כלים לילדים חרדים, החל מבית ספר יסודי כולל לימודי ליבה. גם הציבור החרדי והחילוני והדתי יכולים להתחבר לעניין הזה. אנחנו מדברים על שוויון זכויות".

לדבריה אכן תושבים רבים דווקא מקרב הציבור הדתי והחילוני מתחברים למסרים שאותם היא מבקשת לקדם, בעיקר לנוכח השאיפה שמוסד חינוכי מסוג זה עבור ילדים במגזר החרדי יהיה משויך למשרד החינוך ולא לגוף עצמאי ומתבדל.

להערכתה המיזם לא צלח עד כה משום שקיים חשש בפתח תקווה להיות הראשונים שמובילים מהפכה אותה היא מכנה כ'בשורה חדשה'. "גם התושבים צריכים לעכל את זה", היא אומרת ובעקבות זאת היא נשאלת מה תגובת הרחוב וסביבתה שלה למהלך ההתמודדות:

"כשמדברים על המעגל הקרוב, חברים ומשפחה, אני מקבלת חיבוק גדול ואמירה שאני עושה את המעשה הנכון. במעגל הרחוק יותר יש חיזוקים אבל בדרך אני מקבלת גם ביקורות".

לדבריה חשיבות הקמת בית ספר חרדי ממלכתי גדולה גם ובעיקר לנוכח מדיניות הסלקציה המותירה מחוץ למסגרות חרדיות רבות מזרחיים, בעלי תשובה ואחרים. "היום אם שרוצה שהבת שלה תתקבל לבית ספר היא מגיעה ובוכה למשרדי הנהלה ומתחננת על נפשה ורק אז בדיעבד מקבלים את הילדה". להערכתה של מורגנשטרן "גם מי שבעד הסלקציות הללו ירצה בהקמת בית ספר כזה כי בכך יתאפשר להם להמשיך בשלהם".

לטעמה של מורגנשטרן יש צורך בפיתוח מואץ של מוסדות החינוך החרדיים שכן כיום המוסדות החרדיים מפגרים ביחד לדתיים ולחילוניים ותנאי המחיה בהם אינם עומדים בסטנדרט הכרחי. "מי ששולח ילדים לחיידר או לבית ספר של עמותה צריך לקבל תנאים בסיסיים ולא תנאי עולם שלישי".

לצד הדגש שהיא שמה על מסרים הנוגעים למערכת החינוך מבקשת מורגנשטרן לקדם שבילים לאופניים. לדבריה מדובר בסכנת חיים שכל המגזרים אמורים להתלכד כדי למנוע אותה.

מורגנשטרן היא כאמור בוגרת תכנית 'נבחרות' של ארגון 'נבחרות' המקדם מהלכים למתן אפשרות לבחירת מועמדות חרדיות ברשימות לכנסת, בשיתוף ויצו - האגף למעמד האישה והשגרירות האמריקאית. שאלנו על משמעות התכנית ומה כלול בה, והיא מספרת: "זו תכנית מנהיגות לנשים חרדיות. נכנסתי לתכנית כאישה אחת ויצאתי אישה אחרת. משהו בתכנית פותח את המחשבה והראיה כלפי הזולת. אמנם גם לפני כן היה אכפת לי והקמתי מערך התנדבות למבוגרים וילדים אבל בתכנית חוש הצדק מתחדד. התפיסה היא שאם הקב"ה נתן לך מתנות של יכולת מנהיגות ושינוי את לא יכולה להשאיר את זה לביתך ועלייך לצאת החוצה ולתרום למי שמסביב".

על התאמת תכני התכנית לנשות המגזר החרדי היא אומרת: "נתנו לנו בתכנית לבחור אישה כהשראה, וזה לגמרי מותאם לאישה החרדית מבחינת התכנים ומבחינת הדרך. בדיונים העלינו את הסוגיות הלא פשוטות. מעבר לכך שאנחנו נשים וחרדיות הקב"ה נתן לכל אחד את הייעוד לעשות בו משהו".

למירוץ למועצת פתח תקווה יצאה מורגנשטרן עם תמיכתה של תנועת 'נבחרות'. "זו השראה ותחושה שיש לי גב, אני יודעת שאני לא לבד בעניין. סללו לי את הדרך אל הפוליטיקה המוניציפאלית".

ואולי, שאלנו, קצת הגזמנו בתיאור המהפכה, שהרי רשימת 'תכל'ס' שבה היא מתמודדת אינה רשימה חרדית אלא רשימה מעורבת, כך שלכל היותר מדובר בעניין פרטי שלה עצמה ולא בעניין כללי-פוליטי?

"זה לא עניין שלי בלבד. אנחנו מדברים על קול נשי חרדי שהגיע הזמן שיישמע", היא אומרת ומבהירה כי ההתמודדות ברשימה מעורבת נובעת מכך ש"אין אלטרנטיבות. הרשימות החרדיות לא מאפשרות". כשהיא נשאלת אם יתכן והמתמודדת החרדית הראשונה לכנסת תבוא דווקא במפלגות כמו הליכוד או 'הבית היהודי' היא משיבה בחיוב ומציינת כי היא אכן מאמינה שמפלגות מסוג זה הן שיחוללו את המפנה עבור נשים חרדיות.

לפי שעה, אומרת מורגנשטרן, אין לה עצמה כוונות להגיע גם לכנסת, אולם היא אינה שוללת אפשרות שכזו ומציינת שלפני שנה לו היו אומרים לה שהיא עצמה תתמודד על מקום במועצת פתח תקווה היא לא הייתה מאמינה לכך, כך שנדמה שהיא אינה שוללת את אפשרות הכנסת.

ובלי סקרים אי אפשר. מורגנשטרן מציינת שהסקרים האחרונים מורים על סיכוי רב שאכן היא תגיע למועצת העיר. מתוך כ-14 רשימות מתמודדות סיעתה מופיעה בסקרים האחרונים ומאחר ולה עצמה, כמי שניצבת במקום השלישי, יש הסכם רוטציה עם המקום השני, ולכן סיכוייה גבוהים.