עצרת זיכרון בכיכר ציון, ירושליםאליעזר סמט

בשם ממשלת ישראל ואזרחיה, ברצוני להביע את תנחומינו הכנים למשפחות הנרצחים בהתקפה איומה זו, ואיחולי החלמה מהירה לכל הקורבנות.

במשך הדורות, היהודים סבלו מהתקפות אכזריות מכל סוג שאפשר לדמיין - מעלילות דם וטבח לפוגרומים ורצח עם - כשכל "פשעם" הוא היותם יהודים.

לאחר השואה, רבים קיוו שהאנטישמיות תושלח לפח האשפה של ההיסטוריה, אך זה לא קרה. למעשה, בעשורים האחרונים, האנטישמיות מופיעה שוב ככוח רב-עוצמה ורצחני.

ראינו את רשע האנטישמיות בדרבן, מומבאי וטולוז, בקופנהגן, בריסל ופריז ובעוד מקומות רבים ברחבי העולם.

בארצות הברית, היו התקפות על הפדרציה היהודית בסיאטל בשנת 2006 ומחוץ למרכז הקהילתי יהודי בקנזס סיטי ב-2014. בשנת 2017, ראינו את העצרת האנטישמית המתועבת ההיא בשרלוטסוויל. וכעת ראינו את ההתקפה האנטישמית החמורה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב נגד מתפללים בבית כנסת בפיטסבורג, פשע שפל במיוחד שלדאבוננו, חווינו על בשרנו גם בישראל.

התקפות אלה אינן תופעה חדשה בתולדות עמנו. מה שחדש כאן היא היכולת שלנו להשיב מלחמה נגד האנטישמיים. ישראל עושה זאת יום יום.

אך העם היהודי התברך גם בידידים רבים בכל העולם הסולדים מאנטישמיות ונאבקים בה.

ברצוני להביע את הערכתי לנשיא טראמפ על גינויו החד-משמעי לפשע הנתעב הזה, ועל מחויבותו להילחם באלה השואפים להשמיד את העם היהודי.

אולם הנשיא טראמפ אינו לבד. ב-24 השעות האחרונות שמענו גינויים חריפים ממנהיגים אמריקניים מכל קצוות הקשת הפוליטית וכן ממנהיגים ברחבי העולם.

ההצהרות האלה הן חשובות, כמו גם הפעולות שנוקטות ממשלות כדי להגן על אזרחיהן היהודים, הן בהגנה על קהילות יהודיות פגיעות והן בחקיקת חוקים נוקשים נגד פשעי שנאה.

אני יודע שהקהילה היהודית בפיטסבורג איתנה וגאה, ואין לי ספק שהיא תתגלה כחזקה יותר וגאה יותר בעקבות המתקפה המזעזעת הזאת.

בשעה זו של יגון קודר, על הקהילה היהודית בפיטסבורג, ועל כל האמריקניים שמתאבלים היום, לדעת שהמדינה היהודית מתאבלת יחד אתכם. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים.