איתמר בן גביר
איתמר בן גבירצילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

יום לפני דיון ההוכחות הראשון דרמה במשפט החתונה: השופט איתן כהן קיבל את בקשת הנאשמים והורה לפרקליטות להעביר לידי ההגנה את כל התיקים שנסגרו כלפי ערבים או אנשי שמאל קיצוני שהסיתו לאלימות ולפגיעה במתיישבים או באנשי ציבור, וכן של ערבים שנופפו או השתמשו בנשק במהלך חתונות.

כזכור, בבית משפט השלום בירושלים מתנהל משפטם של שמונה בגירים ובהם חתן השמחה והזמר שהשתתפו בחתונה באמצע 2012.

כתב האישום מייחס לשמונה עבירות הסתה לאלימות ולטרור ונטען כי חלקם נופפו בתמונות התינוק עלי דוובשה ודקרו אותן, ואילו אחרים נופפו בנשק והניפו אותו במהלך הריקודים.

השמונה, באמצעות עורכי דינם, איתמר בן גביר, יצחק בם, עדי קידר, אביחי חג'בי, דוד הלוי ליאור כהנא ומשה פולסקי דרשו במהלך השנה האחרונה לקבל תיקים דומים שנסגרו על ידי הפרקליטות ולהוכיח כי התביעה מפלה את הלקוחות שלהם.

עורך הדין בן גביר מציין כי "רק בשבוע שעבר הצהיר מפכ"ל המשטרה בדיון בכנסת כי אכן קיימת מדיניות שונה כאשר מדובר בהעמדה לדין של יהודים לעומת ערבים, אלא שפרקליטות מחוז ירושלים באמצעות עורכת הדין יפעת פנחסי התנגדו לכל המצאת נתונים וטענו כי דין הבקשה להידחות ונקודת המוצא הינה תקינות המעשה המנהלי והפרקליטות לא מפלה בין המגזרים השונים".

אמש, ערב הדיון, קיבל השופט כהן החלטה בנושא וקבע כי אכן ההגנה עמדה בנטל הראשוני להוכיח טענה של אכיפה בררנית, ולכן מוצדק כי הפרקליטות תעביר להגנה את החומרים המבוקשים.

השופט כהן קבע כי רשימת המקרים שההגנה הציגה ותגובת הפרקליטות שנתנה מגלים כי אכן ב 17 מקרים דומים הפרקליטות החליטה שלא לפתוח בחקירה ומבחינת מקרים אלה עולה כי מדובר במקרים חמורים לא פחות מהתיק הנדון.

יצויין כי עורך הדין בן גביר הגיש לבית המשפט עשרות דוגמאות ובהם אזכורים של אירועים בהם ערבים נופפו בנשק בחתונות, ירו בנשק או הסיתו לאלימות וערכו טקסים שונים ובהם קריאה לרצח יהודים אך כל אלה נסגרו על ידי הפרקליטות והשופט קבע חומר זה מהווה תשתית ראשונית להוכחת טענת הנאשמים.

השופט קבע כי כל אזרח זכאי לקבל מידע מרשות ציבורית בתוקף החוק קל וחומר כאשר המדובר בנאשמים המתגוננים במהלך משפטם. אמנם הודגש כי עצם קבלת הבקשה אינה מחייבת קבלת הטענה של אפליה, אולם בנסיבות האמורות הפרקליטות חייבת לספק את החומר והמשמעות היא כי הפרקליטות תצטרך להעביר לידי ההגנה את כל התיקים שנסגרו נגד ערבים שהסיתו לאלימות שהסיתו ונופפו או השתמשו בנשק במהלך חתונות.

בן גביר אמר הבוקר כי "המדובר בהחלטה חשובה שתאלץ את הפרקליטות לגלות את מה שהוסתר במשך שנים. דין אחד לנאשמים בתיק שלנו ודין אחר למאות ערבים שיורים בחתונות ומנופפים בנשק או מסיתים לאלימות ועורכים טקסי זיכרון לשהידים. יש אפליה חמורה והחלטת בית המשפט תקל עלינו לחשוף אותה".