ליברמן: נגד הסדרה בעזה - צריך להחליט

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיע בצהריים (שני) לדיון פתוח בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אשרה עוסק במצב הביטחוני בדרום.

בפתח הדיון תקף יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, את הדברים שאמר ח"כ דוד ביטן אודות תפקודו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט לנוכח המצב בעזה.

"בתקופה האחרונה שמענו התבטאויות כנגד הרמטכ''ל ואני אומר לכם - אלו דברים שלא ייעשו. אפשר למתוח ביקורת, אבל להשתלח ברמטכ''ל על עבודתו המקצועית אלו מעשים שלא ייעשו, אמירות שלא תיאמרנה", אמר דיכטר.

ליברמן פתח את דבריו בהצגת מזכירו הצבאי החדש, תא"ל עופר וינטר, "אני קודם כל רוצה להציג את המזכיר הצבאי החדש, זו פעם ראשונה שהוא מופיע מול ועדת חוץ וביטחון, מול המליאה".

שר הביטחון הצטרף לדבריו של דיכטר נגד המתקפות על הרמטכ"ל, "התופעה שאנחנו רואים בשנים האחרונות, שפוליטיקאים משתלחים בלובשי מדים, וזה לגמרי לא משנה אם זה רמטכ"ל, או מתפ"ש, או כל קצין אחר- זה דבר בלתי נסבל. תמיד אפשר ורצוי אפילו לבקר את שר הביטחון ואת ראש הממשלה והדרג המדיני, התופעה הזו שפוליטיקאים משתלחים בלובשי מדים, כשיודעים שלובשי מדים לא יכולים ולא רשאים לענות, הם לא יכולים לתת טיעונים כנגד, לא יכולים להשיב, זה בגדר מבחינתי פגיעה בביטחון המדינה ויש פה כרסום נוראי במעמד של לובשי המדים. הפגיעה מתמשכת ואני מקווה שהתופעה הזו תחלוף במהרה".

בנוגע למצב בדרום ציין ליברמן, "אין שום מחאה עממית, יש הפעלת אלימות ממוסדת ע"י חמאס. 15,000 איש לא מגיעים לבד ברגל לגדר המערכת. הם מגיעים בהסעות מאורגנות ועל כל אוטובוס חמאס משלמים אלפי שקלים. אנחנו מדברים סך הכל מאז ה-30 למרץ על עשרות מיליונים שהוציא חמאס על המכשיר החדש הזה שהם המציאו, הפעלת אלימות, הם משלמים על כל הרוג 3,000 דולר, על כל פצוע קשה 500 דולר ועל פצוע בינוני ומטה 200 דולר. לכן אין פה שום מחאה עממית, מדובר באלימות ממוסדת, מאורגנת, הכרזות של חמאס כל יום שישי בהן הוא קורא לאנשים להיכנס לאוטובוסים, וגם אלו שנוסעים בדרך כלל מקבלים תמריצים, כמה גרושים משלמים לאלו שנוסעים להתעמת עם כוחות צה"ל בגדר".

"יש פה מכשיר חדש, יש להם כלי חדש, שהם קוראים לו 'צעדת השיבה', זה בפועל הפעלת אלימות והם שולטים בגובה הלהבות. יש להם מן וסת והם משחקים עם הווסת הזה, מעלים, מורידים, לכן מה שאנחנו עושים זה שגם לנו יש וסת שנקרא 'כרם שלום', גם אנחנו מפעילים את אותו וסת ואני מנסה ליצור זיקה ישירה בין רמת האלימות ליתרונות כלכליים או פגיעה בכלכלה. תושבי עזה שהם למעשה בני ערובה אצל חמאס, חייבים להבין שיש זיקה ישירה בין אלימות לפעילות כלכלית. יש שקט ורגיעה- שקט ורגיעה מביאים הטבות ויתרונות כלכליים. יש אלימות- תהיה פגיעה בכלכלה, בפרנסה, בתעסוקה. לכן פה יש וסת של אלימות שמפעיל חמאס ויש וסת שאני קורא לו כרם שלום ואנחנו משתמשים בו במקביל", הוסיף ליברמן.

שר הביטחון הדגיש כי הוא מתנגד להסדרה מול חמאס, "זה לא מספיק, כשאנחנו מדברים על ההסדרה ואני פה מבטא את דעתי- אני לא מאמין בשום הסדרה מול חמאס. זה לא עובד, זה לא עבד בעבר, זה לא יעבוד בעתיד. אנחנו יודעים רק מההיסטוריה הקרובה אלינו שבפעמיים שהגענו לשקט ורגיעה, פעם אחת ביהודה ושומרון שזה היה אחרי 'חומת מגן', ואחרי 'צוק איתן' קיבלנו 4 שנים של שקט, מה-26.08.14 עד 30.03.18 זה מה שקיבלנו. ולכן הדרך היחידה היום, ואמרתי שמבחינתי למדינת ישראל אין את הלוקסוס לנהל מלחמות או מבצעים 'יש ברירה', אנחנו בנויים לנהל אך ורק מבצעי 'אין ברירה', זה ההבדל בין ששת הימים ללבנון הראשונה. אנחנו הגענו למצב אין ברירה, כל דבר אחר מחוץ למכה הכי קשה, הכי כבדה שאנחנו מסוגלים להנחית על חמאס ברצועת עזה- לא יעזור".

ליברמן הוסיף והסביר את התנגדותו, "שמענו את כל ראשי חמאס, גם אחרי יום שישי לפני שבועיים, 'לא משכורות ולא דלקים לא יעזרו, אנחנו לא נפסיק את האלימות על הגדר עד הסרת המצור'. בלי הסדר בנושא שבויים ונעדרים, בלי לוותר על הסעיף המרכזי באמנה שלהם שהוא השמדת מדינת ישראל, בלי להפסיק את בניין הכוח קרי ייצור רקטות וחפירת מנהרות, ובלי להפסיק את ההסתה ביו"ש. כל הדברים האלה מחוץ להסדר שכרגע מוצע. כל יהודי שנרצח ביו"ש, דבר ראשון חמאס מברך וקורא להמשיך. כלומר בהסדר שכרגע מוצע, לפי המודל הקטארי או של האו"ם, מותר להם להסית, מותר לברך על רצח יהודים, מותר להם לייצר נשק, מותר להם לחפור מנהרות, הם לא צריכים לבטל את הסעיף המרכזי, הם לא צריכים להגיע להסדר בנושא שבויים ונעדרים, ואנחנו נספק להם את כל הדברים".

"לכן עמדתי היא מאוד מאוד ברורה- אני חושב שאנחנו הגענו לאותה נקודה שצריך לקבל החלטות, מיצינו את כל האופציות, נתנו לשליח המיוחד של האו"ם להוביל פה מהלכים, למצרים, לקטארים, וההודעה שלהם היא ברורה. כל אחד שמנסה לפרש אותה ולהגיד 'לא בדיוק הם מתכוונים, נכון שהם אומרים את זה, אבל הם לא מתכוונים'- שמענו את זה כבר 10 פעמים בהיסטוריה שלנו 'אל תפרשו אותם לא נכון, באמת הם אומרים אבל הם לא מתכוונים לזה'. הם מתכוונים לכל מילה שהם אמרו. לכן פה צריך להגיע למסקנות ברורות, ומעבר למסקנות גם לפעילות", חתם ליברמן את דבריו.