זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: הלל מאיר/TPS

הפלג הירושלמי הקיצוני הודיע הבוקר (ג') על תמיכתו במועמדות השר זאב אלקין לראשות העיר ירושלים. יו"ר סיעת 'הפלג' חיים אפשטיין צפוי להסיר את מועמדותו לראשות העיר.

בעיתון הבית 'הפלס' נימקו ראשי 'הפלג' את המהלך: "חיים אפשטיין קיבל את הוראת גדולי ישראל כבר בשלהי חודש תמוז תשע"ח, וכפי שהתפרסם אז ב'הפלס', ואין חולק על כך שכאשר הוצגה מועמדותו היה נציג 'בני תורה' המועמד החרדי היחיד".

"עם קבלת השליחות פנה שוב ראש רשימת 'בני תורה' לכלל המפלגות החרדיות והציבור החרדי, להתאחד סביב מועמדותו, שכן בדיקת הנתונים הוכיחה שתמיכה חרדית נרחבת עשויה להביא לבחירתו, בפרט בסיטואציה שהסתמנה כבר, כאשר קולותיהם של שאר המצביעים מהאוכלוסיה הכללית יתחלקו בין כמה מועמדים שאינם חרדיים".

"למרבה הכאב, המפלגות החרדיות נמנעו אז במופגן מלהכריז על תמיכה במועמד החרדי היחיד, ואף סירבו לקיים דיונים בענין זה, וזאת ככל הנראה מתוך העדפת אינטרסים פוליטיים וכיתתיים על פני ההזדמנות של התלכדות סביב מועמד חרדי".

במאמרם תיארו את הקשיים לבחירת המועמדים החרדיים. "אם לא די בכך, לאחר מספר שבועות הודיעה סיעה חרדית אחרת, כי היא שוקלת להציב מועמד מטעמה ולהציגו כמועמד החרדי היחיד והמועדף", נכתב ב'הפלס'.

"לימים התברר שגם מועמד חרדי זה - ראש רשימת אגו"י יוסי דייטש - נתקל בקשיים, גם בקרב סביבתו הפוליטית הקרובה ובקרב שותפים פוליטיים של מפלגתו. יצויין שכבר בעת הכרזתו הראשונה, כי הוא שוקל להציג את מועמדותו הכריז כי הדבר ייעשה רק לאחר שיוודא כי הוא זוכה לתמיכה מקיר אל קיר של המפלגות החרדיות. המועמד אף הבטיח בצורה חד-משמעית לרבנים ולקהלים השייכים למפלגתו, כי לא ייכנס להרפתקאה של התמודדות על ראשות העיר, באם יתברר לו שאין התלכדות כוללת ומוחלטת של כלל המצביעים החרדיים סביב מועמדותו".

"בשבוע שלפני הגשת הרשימות והמועמדים התברר סופית, ששתי מפלגות חרדיות אחרות, ש"ס ודגל, אינן מוכנות לבחור גם במועמד החדש, אלא מעדיפות לתמוך רשמית במועמד שאינו חרדי, משה ליאון".

בהמשך הסבירו כי דייטש תומך ב'אקדמיה' - דבר שלדבריהם 'אין רוח חכמים נוחה הימנו', כלשונם. "יצויין, כי ברשימת 'בני תורה' גם הובע ספק רב האם ניתן לתמוך במועמד המדובר, מבחינה עקרונית, וזאת כמי שמייצג דרך שאין רוח חכמים נוחה הימנה, בשל תמיכתו המוצהרת באקדמיזציה חרדית. למעשה, השאלה לא עלתה כלל לדיון מעשי, שכן, כאמור, עוד בטרם הגשת המועמדים התברר שאין למועמד זה כל סיכוי ויתרון אלקטורלי, משום שלא הצליח להשיג תמיכת מפלגות חרדיות אחרות ואיבד פוטנציאל של כמחצית הבחורים החרדיים".

בתוך כך, רבה של העיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצאל פרסם מכתב הקורא לתמוך במועמדותו של משה ליאון.