"להשוות את שכר המרצים"

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) קרא הבוקר (שלישי) לסגל הזוטר לתת הזדמנות למשא ומתן עם משרד האוצר ולהפסיק את השביתה באוניברסיטאות.

"אם המו"מ לא יצליח, תחזרו לכאן ואנחנו ניתן לכם את כל הגיבוי" אמר מרגי בישיבת ועדת החינוך שהוקדשה לנושא השביתות במוסדות האקדמאים – האוניברסיטאות והמכללות.

בישיבה השתתפו נציגים רבים של הסגל הזוטר. טלי לוי, יו"ר הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל אביב תיארה את המצב באוניברסיטה: "הנהלת האוניברסיטה ממשיכה לנסות ולחבל במאבקנו הצודק. השביתה הזו היא של ציבור מוחלש אשר נאלץ להיתלות בהשלמות לשכר מינימום, שסובל מאי ביטחון תעסוקתי קשה ושבכל רגע נתון ניתן לפטר כל חבר סגל ללא שום צורך בעילה ממשית.

''מלבד הפגיעה הקשה של ההנהלה בסגל האקדמי הזוטר, ההנהלה פוגעת קשות גם בסטודנטים. השביתה היא עוד הנזק הקטן יחסית - התנאים המחפירים שלנו גוררים איתם נזק חמור לאקדמיה הישראלית כולה. כאשר אלו התנאים, מי הם בדיוק אותם צעירים וצעירות שיחליטו על קריירה אקדמית ומה היא איכות ההוראה והחינוך שיקבלו הסטודנטים?", שאלה.

שרון חג'בי מהמכללה האקדמית תל אביב יפו הביעה מחאה על הטענה שהמרצים פוגעים בסטודנטים: "הסטודנטים הם החשובים לנו, ואנחנו לא מעוניינים לפגוע בהם. אני דור ראשון להשכלה גבוהה בזכות המכללות ואנחנו מעוניינים שיהיו לכם את המרצים הטובים ביותר, אבל השכלה שווה היא גם העסקה שווה".

לדברי שלמה בידרמן, יו"ר ועד ראשי המכללות ונשיא המכללה האקדמית תל אביב יפו: "ועד ראשי המכללות מקיים מו"מ החל מחודש פברואר וחמש מכללות כבר חתמו על הסכמים ארוכי טווח עם ההנהלות שמסדירים תעסוקה חודשית עם כל התנאים שהוזכרו כאן. אנחנו רואים את הסגל הזוטר כעתודה חשובה לפיתוח הסגלים של המכללות. אנחנו לא רק מדברים אלא גם עושים וקולטים אותם כסגל בכיר, ומאוד מקווים שאנשי הסגל הזוטר ימשיכו איתנו את המו"מ".

אסף שירמן, מאגף השכר והעבודה במשרד האוצר טען כי משרד האוצר לא מנתק מגע עם המרצים ומעוניין להמשיך במשא ומתן עם כל הנציגים. "נחתם הסכם הבנות בין ההנהגה הקודמת של המועצה המתאמת של הסגל הזוטר לבין ור"מ לפני שנה ואנחנו נוהגים לכבד את ההסכמים גם אם התחלפה ההנהגה והעקרונות שם לא בדיוק מקובלים על ההנהגה החדשה. כל מכללה היא יחידת מיקוח בפני עצמה אבל יש הבנות ואנחנו הולכים לפי ההבנות שנחתמו. במספר מכללות נחתם הסכם מקומי".

בישיבה השתתפו חברי כנסת בים שהביעו תמיכה בשביתת המרצים. ח"כ דב חנין הצדיק את שביתת המרצים וקרא לסגל לא להיכנע. "עובדים של הסגל הזוטר מועסקים בצורה פוגענית ותנאי השכר שלהם נמוכים משמעותית בכ-40% ממרצים מקבילים באוניברסיטאות ועוד. הדרישות שלהם בהחלט אלמנטריות".

פרופ ח"כ יונה הוסיף כי חורה לו שיש סטודנטים שאינם מביעים סולידריות עם דרישות המרצים שלהם. ח"כ מיכל בירן הצטרפה ואמרה "חשתי בושה כששמעתי כאן את הסטודנטים שלא תומכים במרצים שלהם"

ח"כ מיכל רוזין אמרה כי "אקדמיה אמורה לייצג נאורות ושיוויון ולא לדגול בהפרטה וניצול עובדים ודווקא משם מהאקדמיה ומהמדינה מגיע הניצול הזה. צריך לשים לזה סוף וצריך הסכמים ארוכי טווח. ההתשה היא שיטה ידועה והיא צריכה להיפסק". ח"כ מירב בן ארי קראה לסיים את השביתה על מנת לא לפגוע בציבור הסטודנטים.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי קרא בסיום הישיבה להגיע למתווה שישווה את השכר של אנשי הסגל במכללות לזה של מקביליהם באוניברסיטאות. "יש מערכת השכלה גבוהה אחת בישראל והאפליה בשכר בין המכללות לאוניברסיטאות אינה הגיונית". הוא קרא לאוצר לחזור למו"מ מול נציגי המרצים. לסגל ההוראה הזוטר במכללות קרא להפסיק לאלתר את השביתה ולתת הזדמנות למו"מ אינטנסיבי. "אם המו"מ לא יצלח, תחזרו לכאן וניתן לכם את כל הגיבוי".