" יש מגבלות של הלכה שאי אפשר לפרוץ אותן"

ועדת חוקה חוק ומשפט התכנסה היום (שלישי) לדיון שנערך ביוזמת חברות הכנסת מיכל רוזין ומרב מיכאלי בנוגע למקרה בו רב סירב לתת היתר נישואים בעתיד על פי ההלכה, לבנן של זוג אימהות.

לטענת חברות הכנסת, האיסור ניתן בניגוד לנוהל שנועד להקל על ילדים לאימהות יחידניות, שנולדו מתרומת זרע, להינשא בהתאם להלכה, לאחר שבהליך בירור יהדותו של הילד, הרב תחקר את האם על חייה האישיים וכשהבין שהיא מקיימת הורות משותפת עם אישה, פסל במקום את כשירותו של ילדן להתחתן כהלכה.

יו"ר הישיבה חה"כ בני בגין (הליכוד) העלה חשש שהדיון יזיק לעותרת "שמא ייווצר אקלים מסוים בעקבות דברים שיישמעו בדיון. ביקשתי אישור מפורש של העותרת שביקשה בכל זאת לקיים את הדיון. היות ורבים מהמקרים גבוליים, איך ידע אדם שאינו בקי בהלכה מראש, מהן הסוגיות בהן הוא עלול להיתקל. האם יש סוגיות נוספות מלבד ממזרות והאם יש מניעות נוספות מלבד זאת לתת את התעודה".

חה"כ מיכל רוזין (מרצ) טענה שהדיון בוועדה אינו מהווה התערבות בהליך שיפוטי, "אין פה עניין של התערבות בהליכים בבית הדין אלא בסוגיה עקרונית. אתמול הייתי בדיון על מניעת העסקת עובדים אתיופים ביקבי ברקן – יש תחושה של הקצנה, של לקיחת סמכויות, שיקולים זרים והחלטות שרירותיות שלא נוגעות להלכה או לסמכויות הרבנות. אישה שקיבלה תרומת זרע, על פי כל דיני ההלכה ברגע שהיא יהודייה הילד יהודי, אבל פתאום אורחות חייה לא נראות לרב, והוא מונע את רישום הילד כיהודי. האם יש נהלים ברורים לרבנות לגבי רישום של ילדים מתרומת זרע והאם זה הכלל?".

מוריה כהן בקשי ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ציינה, "יש להבחין בין מצבים בהם שיקול הדעת נתון לרשם ברבנות ובין מצבים בהם הוא מפנה לבתי הדין, אז מתעוררת השאלה מתי בתי הדין יפסקו כך או אחרת וזה כבר נתון לשיקול דעתם של בתי הדין. בנוסף יש נוהל להרכבים מיוחדים במקרים מורכבים של יוחסין וכן כחלק מהנוהל יש התייחסות למניעת פסילת קטין בהיותו קטין על מנת לאפשר את קביעת כשירותו לנישואין בעתיד. אין נהלים לשיקול הדעת לדיינים בדיוק כמו שאין לשופטים".

"תהליכי פריון והולדה ומשמעותם, הוא נושא שיש לגביו דיונים הלכתיים שונים ולא במקרה מפרסם משרד הבריאות תזכיר חוק בנק הזרע כדי למנוע מראש את נושא הבירור. יש שם הסדרים שונים למניעת קרבת משפחה ועוד. היום במצב שעוד אין חקיקה מסדירה, בתי הדין נדרשים לנושא וזה לשיקול דעתם. כשמגיעים תיקי ממזרות קשים היועמ"ש לממשלה מעורב", הוסיפה.

חה"כ יעל גרמן (יש עתיד) ציינה, "הדיון נחוץ ועולה ממנו שאין כללים או קריטריונים למעט ממזרות. האם אין שום קריטריון נוסף? זה עלול להגיע למצב בו אם שקיבלה תרומת זרע תישאל אם היא מקיימת את ההלכות ועל פי זה יקבעו. האם גדר הסמכות הוא רק למנוע ממזרות והאם ביה"ד לא חורג מסמכותו?".

חה"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) טען מנגד, "מאחר ומדובר בנושא שתחת ערכאה משפטית בביה"ד הרבני, עקרון הסוביודיצה מחייב. לדיון עלולה להיות השפעה פסולה על ההליך המשפטי ועל פי הכללים הנהוגים צריך לתת למערכת השיפוטית לסיים עבודתה ולפסוק דינה. אסור לכנסת להתערב בשלב זה. את הדיון המהותי יש לקיים ולפי היכרותי עם בתי הדין והרבנות הראשית הם עושים כל מאמץ לחפש החלטה מקילה. יש מגבלות של הלכה שאי אפשר לפרוץ אותן. מי שבא להתחתן היום נולד לפני 30 שנה כשהנושא לא היה מוסדר ולא יודעים מי התורם. זה לטובת הילד כי אם הוא ירצה בעתיד לחיות כדתי הוא ייתקע. זה תהליך שחייבים לעבור, מדובר על דיני נפשות".

חה"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) דרשה לקבל תשובות ברורות מנציג בתי הדין, "אנחנו בעידן מודרני ומדובר על שאלות של תרומת זרע והפרייה חוץ גופית. האם הרבנות מתייחסת להעדפות מיניות? חייבים לברר איפה גבולות הגזרה. נציג בתי הדין שהגיע אינו בעל סמכות ואני מציעה שהיועמ"ש לוועדה יעביר שאלות מסודרות לבתיה"ד ונחזור לדיון נוסף מסודר".

חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ציין בדבריו, "לא סוד שביקשו ממני לנהל את הישיבה. לא נכון היה לקיימה כשאין את הגוף המוסמך לתת תשובות. את מנסה להכתיב לבית הדין מה לעשות. ככל שרוצים לברר את נהלי הרבנות יש לבקש דיון בנושא".

עו"ד גור בליי, יועמ"ש של הוועדה, הסביר מדוע אפשר את קיום הדיון, "עמדתו של היועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון, היא שמכיוון שבלא מעט נושאים שעולים לדיון בכנסת יש נגיעה לעניינים הנדונים בערכאות שיפוטיות, הגישה הכללית היא שלמעט ביחס לחקירות והליכים פליליים, בהליכים אחרים ניתן לקיים דיון בוועדה אך רק על הנושא הכללי ולא על המקרה הספציפי. גם אם הנושא עולה במקור ממקרה מסוים, ניתן לדון בסוגיה הכללית ללא עיסוק בפרטי המקרה".

משה גורט, מנהל לשכת מנכ"ל בתי הדין הרבניים ציין, "מדובר בהליך משפטי שאנחנו לא יכולים להתערב בו. לכל דיין יש כלים משלו לבצע את הבירור. הכלי לבירור הוא ההלכה".