אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בית הדין הרבני התיר לפרסום כי אמש ניתן פסק דין דרמטי הסוגר את תיקי התביעה נגד מאיר גורודצקי, סרבן הגט הקשה ביותר בישראל, ומפסיק את מאסרו האזרחי בגין סרבנות גט הנמשך על פני 17 שנה.

גורודצקי מעגן את אשתו קרוב לעשרים שנה לאחר שאשתו בקשה להתגרש ממנו על רקע טענות לאלימות במשפחה. בית הדין הרבני קיבל את בקשת האישה ופסק שבעלה חייב לתת לה גט, וכאמור עד היום הוא עומד בסירובו.

לפני 17 שנה הופעלה נגד הבעל הסנקציה החמורה ביותר שמאפשר החוק – מאסר. במהלך תקופת מאסרו הוא גם הושם בבידוד, נשללו ממנו זכויות שונות ואף נשללה ממנו האפשרות לקבל אוכל כשר למהדרין – אך גם אלה לא שכנעו אותו לתת לאשתו גט.

בנוסף הבעל עתר לבג"ץ בטענה שאין לאסור אותו למשך יותר מעשר שנים - אולם העתירה לא התקבלה, ומכאן פתוחה הייתה הדרך להשאירו במאסר בגין סרבנות גט עד סוף ימיו או עד שחרור האישה.

במשך שנים לוותה האישה על ידי עורכי דין שונים כעורכת הדין שרה מרקוביץ' ובשלב מסוים על ידי עורך הדין שי זילברברג ממרכז רקמן. לפני כמה חודשים נכנס לתמונה ארגון נשים מוכר ורדיקלי, במקום עורכי הדין הקודמים. הארגון הציע לאישה העגונה 'פתרון קסם' במסגרתו יביאו אותה אל 'בית דין פרטי' שהמדינה אינה מכירה בו, וזה יקבע לה כי העגונה לא הייתה נשואה מעולם לגורודצקי.

פסק הדין של בית הדין הפרטי נחתם ובמקביל שכנע ארגון הנשים את העגונה, כי מאחר שלדבריהם היא אינה נשואה, עליה לפנות לבית הדין הרבני בדרישה לבטל את כל התביעות ולסגור את התיק נגד הבעל המעגן- ובמילים אחרות לשחררו מהכלא.

בית הדין הרבני זימן את הצדדים לדיון ובו הבהיר לאישה ולבאות כוחה כי סגירת התיק ושחרור הבעל הינו צעד בלתי הפיך וייתכן שהוא אף מסוכן לשלומה של האישה, אולם הארגון הרדיקלי עמד בתוקף על תביעתו לסגירת התיק באופן שיביא לשחרורו מהכלא.

בית הדין הרבני פסק אתמול כי תיקי הגירושין בבית הדין אכן יסגרו, ובעקבות כך ייפסק מאסרו האזרחי של האיש בגין סרבנות גט. כדי להימנע משחרורו של הבעל באופן שייעלם ולא ישוב עוד, וכדי להטיל עליו עונש פלילי על השנים הרבות בהן עיגן את אשתו - פועלים בימים אלה פרקליטות המדינה והמשטרה בתאום עם בתי הדין הרבניים באמצעות כתב אישום פלילי שהוגש לאחרונה לבית המשפט השלום בירושלים.

בעקבות כך בית המשפט הוציא צו המורה על המשך מעצרו של האיש עד תום ההליכים, אלא שפרקליטו הגיש ערר לבית המשפט המחוזי אשר יכריע בו בקרוב.

בפסק הדין של בית הדין הרבני נכתב כי "בנסיבות המתוארות ולאחר שמיעת טענות הצדדים בית הדין מחליט להיענות לבקשת האישה ולסגור את התיקים כמבוקש, על כל המשתמע מכך. זאת מאחר שלא ניתן לנהל הליך בתביעת הגירושין, כשהתובעת אינה מעוניינת בהמשך ההליך ומבקשת לסוגרו".

עוד כתבו הדיינים, הרב אוריאל לביא – אב"ד, הרב דב לבנון והרב שלמה תם: "ברור לכל כי צו הגנה, חמור ככל שיהיה, אינו 'חומת ברזל' פיזית המוצבת סביב האישה. 'צו הגנה' אינו אלא צו הרתעתי גרידא, האמור להרתיע את המורחק כי במידה שימצא לנכון להפר את הגבלותיו הוא ייענש בקנס או אפילו במאסר".

עוד הוסיפו הדיינים וכתבו לגבי פסק הדין של בית הדין הפרטי: "התובעת מציינת את פסק דין שניתן לה על ידי בית דין פרטי בראשות הרב פרופ' דניאל שפרבר ועוד שניים נוספים, אשר משום מה ומסיבות השמורות עמם לא חתמו בגלוי על פסק הדין, וגם כעת אינם עומדים בגלוי אחר פסק דינם. בפסק דין זה נכתב כי נישואיה של האישה בטלים וכי היא אינה אשת איש". בית הדין מפרט את הכשלים ההלכתיים של פסק הדין ובית הדין הפרטי, ומסביר מדוע הוא אינו כשר מבחינה הלכתית.

בסופו של פסק הדין נכתב: "א. התיקים ייסגרו כמבוקש. ב. פקודת המאסר שניתנה לבעל בגין סרבנות גט תבוטל ג. מאחר שאין ממש בפסק הדין שניתן בבית הדין הפרטי, מעמדה של האישה נותר בעינו כאישה נשואה, ומוטל על כל מי שבידו להביא את הבעל למתן גט לפעול כפי יכולתו".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "צר לנו שארגון בעל אג'נדה ואינטרסים זרים מנצל את מצבה העגום של עגונה המייחלת שנים לגט, ומציע לה פתרון בדיה מוטעה בו 'במטה קסמים' בית דין פרטי שאינו מוכר יכריז עליה כמי שמעולם לא הייתה נשואה. ארגון זה לא הסתפק בכך והוביל את העושה לסגירת התיק ולשחרור הסרבן הקשה ביותר במדינת ישראל, ובכך הם אף מסכנים את שלומה של האישה. לצערנו הדבר עשוי חלילה לתת עידוד וחיזוק לסרבני גט אחרים במחשבה שאם יתמידו בעיקשותם בסוף ישוחררו. אנו תקווה שההליך הפלילי שננקט כנגד סרבן הגט יצלח ושארגון זה המכנה עצמו 'צדק לנשים' לפחות לא יפריע ולא יפגע בהליך הפלילי להטלת עונש כבר על הסרבן. בתי הדין הרבניים ימשיכו ויעשו כל שניתן במסגרת ההלכה והחוק כדי להילחם לשחרורן של העגונות בישראל".