לעשות סדר בלו"ז של הילדים
לעשות סדר בלו"ז של הילדיםצילום: צילום מסך

אפליקציה חדשה מבקשת לסייע להורים לסדר את היום של ילדיהם. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רועי סבח, מפתח האפליקציה שהסביר:

"כולם יודעים שהמכשירים והמסכים שאבו לילדים את החיים. הורים רוצים לרכז ילדים לארוחה או לשיעורים או לשינה ואז מתחילים הילדים עם 'עוד חמש דקות'. זיהיתי שלהורים אין היום כלי להתמודדות עם המצב הזה ופיתחתי את אפליקציית I LOCK IT".

מטרתה של האפליקציה היא למעשה ניהול זמן המסך של הילד, "הדגש הוא לא לראות מה הילד עשה בווטסאפ או באתר כלשהו, אלא לנהל את זמן המסך כדי שיתפנה למשימות שונות", מסביר סבח את דרך פעולת האפליקציה שמייצרת הסחות דעת מהמסך על ידי רטט, צלצולים והודעות הקשורות למשימה. הללו נשלחות ונשלחים למכשיר הטלפון בתדירות גוברת והולכת, כאשר היעד הוא לגרום לילד להינות פחות מהעיסוק במכשיר ולעבור למשימות המוטלות עליו.

בדבריו מדגיש סבח שלא מדובר בחלופה לחינוך או לתקשורת נכונה עם הילד אלא לתספת לפרמטרים חיוניים והכרחיים אלו, כך שנותרת עדיין משימת ההורים להבהיר לילד את חשיבות המשימה ואולי אפילו לתכנן יחד אתו את השימוש באפליקציה.

סבח מדגיש שהאפליקציה מייצרת את ההפרעות לשימוש במסך אך לא כוללת חסימה מוחלטת של השימוש במכשיר. "חשוב לנו שהבחירה תהיה מהצד של הילד ולא ככפייה, ולכן לא הכנסנו את אופציית החסימה כי חסימה לא הייתה בונה אצל הילד ערכים ולא לוקחת את הילד למקום טוב יותר, גם אם השגנו את היעד הטכני של ביצוע המשימה".

סבח מספר על הצלחה מרשימה של האפליקציה מאז הושלם פיתוחה והיא החלה להתפרסם, לפני כשבועיים. מאז נרשמו מאות לאפליקציה ואת יעדיה של האפליקציה מוצא סבח גם בחו"ל. לדבריו ככל שהאפליקציה מוכיחה את עצמה הורים מבינים שאין סיבה להתייאש מהטלת משימות על הילדים והם עושים בה שימוש גובר ורב יותר.

עוד מציין סבח כי האפליקציה מאפשר גם תכנות לכמה ימים קדימה, ולקבוע שבשעה מסוימת תבוצע משימה יומית קבועה, וגם לאפשר להורים לבחון בגרף מסודר את השיפור שחל בילד, כלומר אחרי כמה "הטרדות" של האפליקציה הוא נענה למשימה בפעמים הראשונות וכמה "הטרדות" נצרכו בהמשך. לדבריו בשלבים הראשונים הילד מנסה להמשיך בעיסוקי המסך שלו למרות המסך ובהמשך הוא מבין את חשיבות המשימות שלפניו והוא פונה אליהן בשלב מוקדם יותר.

על החשש שמא ארגוני זכויות ילדים יטענו כלפיו שהוא מציב את הילדים תחת עינו הבוחנת של האח הגדול, או של האב הגדול, משיב סבח ואומר כי המציאות כיום מטרידה מאוד, "המצב כיום מאכזב מאוד. ילדים בוחרים לשאוב את זמנם לטלפון ולא יוצאים ולא מתקשרים עם חברים ועם המשפחה. אנחנו בבעיה שהרבה הורים מחפשים לה פתרונות ושימוש בכלי הזה יכול להיות לעזר. אני מדגיש שזה לא תחליף לתקשורת, אלא כדי לתת כלי אמיתי לתסכול שקיים היום אצל הורים שלא יודעים איך להתמודד על המציאות".

אז איך ניתן להגדיר את האפליקציה הזו, מחנכת או חונקת? שאלה של השקפה...