בנימין נתניהו וראובן ריבלין
בנימין נתניהו וראובן ריבליןצילום: קובי ריכטר/TPS

פרופ' סוזי נבות, מרצה למשפט חוקתי במכללה למנהל, מתייחסת בערוץ 7 לכוונת ראש הממשלה נתניהו לשנות את החוק כך שנשיא המדינה יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הסיעה הגדולה ביותר בכנסת.

בפתח דבריה מזכירה רבות כי "חוק יסוד הממשלה קובע שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה לאחר התייעצות עם הסיעות על אחד מחברי הכנסת. החוק לא מחייב את הנשיא אמנם להטיל דווקא על ראש הסיעה הגדולה אבל צריך לזכור שלנשיא אין שיקול דעת מוחלט בהחלטה, והוא צריך שיקול דעת סביר.

''מטרת החוק כיום היא שתורכב ממשלה במהירות האפשרית שתהנה מאמון הציבור, ולכן על הנשיא להטיל את המשימה על האיש עם הסיכויים הגבוהים ביותר לעשות זאת".

לדבריה התערבות של הנשיא בהליך בצורה בלתי סבירה תפגע באמון הציבור, "בתהליך הרכבת הממשלה, הנשיא צריך לשמור על עקרונות היסוד והאמון, ולכן הטלת התפקיד על מי שאינו ראש המפלגה הגדולה יכולה להיות בעייתית ולסכל את רצון הבוחר, ועלולה להפוך את הנשיא למעורב פוליטית.

''לכן עד היום למעט שני מקרים הנשיא הטיל את התפקיד על ראש הסיעה הגדולה ביותר בתנאי שרוב הסיעות תומכות בו. הנשיא חייב להיות א-פוליטי ולהטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ שיש לו את הסיכויים הגדולים ביותר".

פרופ' נבות מזהירה שאין לעשות שינוי בחוק היסוד, "בוא נניח שיתקנו את החוק ויכתבו שחובה על הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על ראש הסיעה הגדולה ביותר, אז בוא נשאל מה יקרה אם הסיעה הגדולה ביותר אין לה תמיכה של רוב הסיעות ואין לה רוב? לכן אני אומרת שאין לשנות את החוק, מדובר בחשש לא סביר ולא רציונאלי".

היא גם שוללת אפשרות שהנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר בליכוד עקב חקירותיו של ראש הממשלה, "זאת ספקולציה מעניינת אבל אני מציעה להשאיר אותה בצד כי זה מורכב מהרבה שאלות נוספות, השאלה היא גם כמה מראשי הסיעות יגידו שהם לא מוכנים לשבת בממשלה עם אדם שיש נגדו חקירות.

''חשוב להבהיר ששיקול הדעת של הנשיא אינו מוחלט והוא לא יכול לשקול שיקולים לא סבירים, כמו לדוגמא חוסר חיבה למועמד וכדומה. מדובר כאן באמון הציבור ורצון הבוחר וזה מה שצריך לבוא לידי ביטוי".