דברי הנשיא לקהילה בפיטסבורגדוברות נשיא המדינה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יפתח את עצרת הזיכרון שמקיימת הערב (ראשון) הקהילה היהודית בפיטסבורג, בדברי הספד ואמירת קדיש שהוקלטו במיוחד עבור האירוע.

עצרת הזיכרון מתקיימת ב-Soldiers and Sailors Memorial Hall שבפיטסבורג כאירוע משותף לכל זרמי היהדות. שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט (הבית היהודי) שהגיע לפיטסבורג והדליק נר לזכר נרצחי הטבח בבית הכנסת.

"משפחות יקרות, אמהות ואבות, בנות ובנים, אחים ואחיות שיקיריהם נרצחו ונפצעו במתקפה הנפשעת. יקיריי, אחיי ואחיותי, חברי הקהילה היהודית של פיטסבורג ויקיריי חברי הקהילה היהודית שנאספו כאן לאות ההזדהות. אני חש את כאבכם ועימי העם היהודי כולו", אמר ריבלין בפתח דבריו.

''איננו מאמינים ואיננו מבינים כיצד שנאה ורוע הרימו ראשם לפגוע ולעקור את "עץ החיים". איך נוכל לקבל את הפיכתו של בית תפילה לבית מוות? כיצד שנאה יוקדת מעזה לפגוע בבני עמנו בשעות הקודש של תפילות השבת?

''בשעה כואבת זו, לא נוכל להציע לכם ניחומים אבל נוכל לאמץ אתכם אל ליבנו ולומר לכם שוב ושוב: אינכם לבד, העם בישראל, העם היהודי כולו עומד לצדכם. בשעה זו של אובדן אנחנו לצדכם. עם אחד, משפחה אחת, מאוחדת, בלתי שבירה, נצחית.

''עלינו לומר בקול רם וברור- זהו מעשה שצמח מאנטישמיות. אחינו ואחיותינו נרצחו בשל היותם יהודים. לא נוכל להתעלם מכך. אסור לנו להתעלם מכך או לקבל זאת. בשום מקום. אף פעם. אנו יודעים, כולנו, מה ההשלכות הנוראיות כאשר מתעלמים או מקבלים זאת.

''ברצוני להודות מעומק הלב לראשונים שהחישו עזרה לפצועים, והגנו באומץ לב וללא היסוס תוך סיכון חייהם, על חופש הדת והפולחן, ועל החירות והשלום. הם ישכנו בליבנו לנצח. תהא נשמתם של אחינו ואחיותינו שנרצחו בטבח הנוראי צרורה בצרור החיים", כך הנשיא.

בנט בפתח בית הכנסת בפיטסבורג
בנט בפתח בית הכנסת בפיטסבורגצילום: דוברות

בטבח בבית הכנסת בפיטסבורג נרצחו שמונה גברים ושלוש נשים.

שמות הנרצחים: ג'ויס פיינברג, בת 75 מאוקלנד. ריצ'רד גוטפריד, בן 75 מרוס טאונשיפ. רוז מלינגר, בת 97, מסקווירל היל. ג'רי רבינוביץ, בן 66 מאדג'ווד. ססיל רוזנטל, בן 59 מסקווירל היל ואחיו דיוויד רוזנטל, בן 54. ברניס סיימון, בת 84 מווילקינסבורג ובעלה סילבן סיימון, בן 86. דניאל סטיין, בן 71 מסקווירל היל. מלווין ווקס, בן 88 מסקווירל היל, וארווין ינגנר, בן 69 ממאונט וושינגטון.

בנוסף נפצעו באירוע הנורא שישה בני אדם, ארבעה מהם שוטרים.

אנשי כוחות הביטחון מסרו במסיבת עיתונאים כי הרוצח, רוברט באוורס, תושב האזור בן 46 היה חמוש בשלושה אקדחי גלוק ורובה אחד מסוג AR-15. באוורס יובא בפני שופט מחר (שני). הוא יואשם ב-29 סעיפי אישום.

נציגי כוחות הביטחון מסרו כי אין בשעה זו כל אינדיקציה שהרוצח פעל בשיתוף עם אנשים נוספים. לדבריהם עשוי לקחת שבוע לפני שתסתיים חקירת זירת הפיגוע. החוקרים סורקים את ביתו ואת כלי רכבו של הרוצח.

היריות הראשונות בבית הכנסת נורו בשעה 9:45 בשבת והקריאה לכוחות ההצלה התקבלה כעבור תשע דקות תמימות. הדוברים במסיבת העיתונאים שיבחו את פעולת השוטרים בזירת הטבח, פעולה שמנעה לדבריהם הרג נוסף.

מלבד הנרצחים, בטבח נפצעו עוד שישה בני אדם. שניים מהקורבנות, גבר בן 70 ושוטר בן 40 נפצעו באורח קשה. מצבם של שלושה פצועים נוספים, אישה בת 61, גבר בן 55 ושוטר בן 27, יציב. שוטר נוסף נפצע באורח קל וכבר שוחרר מבית החולים.