הריסת בית מחבל
הריסת בית מחבלצילום: דובר צה"ל

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות היו''ר ח''כ אבי דיכטר מהליכוד, תדון ביום רביעי הקרוב בנושא הריסת בתי מחבלים וגירוש מחבלים לצורך יצירת הרתעה.

מאז חידוש פיגועי הדקירות והדריסות ב-2014, הורה הדרג המדיני לחדש את הריסת בתי המחבלים שביצעו את הפיגועים, על פי סעיף 119 בתקנות שעת חירום שנחקקו עוד בימי המנדט הבריטי.

מדובר בתקנה המעניקה למפקד הצבאי אפשרות “להחריב את הבית או את המבנה או כל דבר שבתוך או על הבית, המבנה או הקרקע”. גורמי ביטחון רבים תמכו בעבר בהריסת בתים, כגון הרמטכ''לים גנץ, אשכנזי, ואייזנקוט, כמו גם ראש השב''כ לשעבר יורם כהן.

בפועל נמצא כי חודשים רבים חולפים מביצוע הפיגוע ועד הריסת הבית, ובמקרים רבים הצבא מסתפק באיטום קומת המגורים, לאחר שכל הריסה נידונה בבתי המשפט. בפועל, כך לפי נתונים של 'המוקד להגנת הפרט', נהרסו או נאטמו רק 54 בתים, המהווים כ-30 אחוז בלבד מסך הבתים שהיו מועמדים להריסה.

מתברר כי בתים של מחבלים אשר 'לא הצליחו' בביצוע הפיגוע, כלל לא נהרסו, זאת למרות שהריסת הבתים מוגדרת כצעד הרתעתי, ולא כצעד עונשי – הקשור לתוצאת הפיגוע.

בחודשים האחרונים התקבלו בלשכת יו''ר הועדה דיכטר מספר פניות בנושא זה. פניות אלו התמקדו בזמן הרב שעובר מרגע ההחלטה להרוס את הבית ועד ביצועה בפועל. כמו כן, בעת האחרונה התגלו מקרים בהם משפחות מחבלים ניסו לטעון כי בנם היה חולה נפש, ובכך ניסו להתחמק מעונש ההריסה.

בדיון, אשר בו אמורים להשתתף נציגי מערכת הביטחון, הצבא ומשרד המשפטים, יוצג בפעם הראשונה בכנסת נוהל הריסת הבתים כפי שמבוצע בפועל, לצד נתונים על כמות הזמן שנדרשת מרגע קבלת ההחלטה ועד ביצוע ההריסה בפועל.

אבי דיכטר
אבי דיכטרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

''בתקופה האחרונה הגיעו לוועדת החוץ והביטחון פניות ובקשות לבחון מדוע אין מפעילים את הריסת בתי מחבלים כצעד הרתעתי לגבי כאלה שמתלבטים האם לבצע פיגועים, בין מחבלים מועדים ובין כאלה השוקלים לעשות כן בפעם הראשונה", אמר ח"כ דיכטר. ''כדי לבחון את מידת ההרתעה שהדבר מייצר וכן לבחון את גירוש סייעני מחבלים, הוועדה מתכנסת לדון בנושא, לאחר ששנים רבות לא עשינו זאת. לחימה בטרור מחייבת הפעלה של כלים ושיטות מגוונים והריסות בתים כמו גם גירוש סייעני מחבלים. כלים אלו מוכרים לי מהעבר כאפקטיביים ביותר. בדיון נבדוק עד כמה הדבר תקף גם כיום''.

המקרה הבולט בשנה האחרונה היה בנוגע לביתו של המחבל שרצח את עדיאל קולמן ז''ל, בפיגוע בעיר העתיקה במרץ 2018. לאחר דיונים בנושא, הוחלט בספטמבר האחרון במערכת הביטחון ובמשרד המשפטים שלא להרוס את ביתו של עבד א-רחמן מאהר בני פאדל, לאחר שבני משפחתו הוכיחו שלקה בנפשו. משפחתו של קולמן לא אמרה נואש. בתאל קולמן, גיסתו של עדיאל, מצאה בדף הפייסבוק של המחבל שירי הלל למחבלים אותם העלה: 'בדרך אהוביי אפסע גם אני, ודרך הדם באור אאיר...שלוף נשלוף נגדם חרבותינו'. כמו כן נמצא כי למחבל היו אישורי עבודה בישראל. לאור כל זאת הודיע הצבא לאחרונה כי בכוונתו לבדוק מחדש את הממצאים באשר למחבל.

''המשפחה שלנו, לא רק שהיא משפחה שכולה, היא גם משפחה יתומה", אמרה קולמן. ''המדינה הפקירה את הטיפול בנושא ההרתעה. אין לנו אבא ואמא. יש הרבה שאלות שאנחנו צריכים לקבל עליהן תשובות כמו – איך מחבל שמשפחתו טוענת שהוא חולה נפש, מקבל אישור כניסה לחפש עבודה בישראל? או איך משיטוט קצר שלנו בפייסבוק מצאנו 'שירים' של המחבל שמייחל לראות את בניו לוחמי גי'האד מפוארים ש"בזכותם ניחוח הדם יעלה וינעים", ומי שאחראי לשמור עלינו, לא ראה את הכתובת הזו מרוחה על הקיר?

"לצערנו אנחנו שומעים על עוד ועוד משפחות שמאז המקרה שלנו, נכנסו למעגל השכול וגם הטיפול בהן מחפיר. אנחנו מגלים שצה"ל יושב עם עורכי דין של משפחות מחבלים אבל לא מוצא לנכון לשבת איתנו, המשפחות שאיבדו את יקיריהן בפיגועים רצחניים, ועם עורכי הדין שלנו. זה מקומם. אנחנו מבקשים לשמוע מהנהגת המדינה ומהמפקדים הבכירים בצה"ל האם יש מדיניות ברורה בנושא ההרתעה והאם משהו הולך להשתנות בקרוב, כי ככה המצב לא יכול להימשך", הוסיפה קולמן.

נתינת צו הריסה לבית המחבל שביצע פיגוע בברקןדובר צה"ל

גם ביתו של המחבל איסלאם נאג'י, שרצח את לוחם דובדבן סמ''ר רונן לוברסקי באמצעות השלכת לוח שיש, עדיין עומד על תילו, זאת למרות שהפיגוע התרחש כבר במאי האחרון. עניין ההריסה נידון כעת בבג''ץ, לאור עתירה שהגישה משפחת המחבל.

אריק לוברסקי אחיו של רונן, אמר כי "רונן נרצח לפני כמעט חצי שנה. עד היום הבניין של המחבל הנתעב לא נהרס. הרס בתים נועד כדי להרתיע מחבלים פוטנציאליים וכן כענישה. על כן הריסות חייבות להיות מיידיות וראינו כבר שהריסות כאלה הן משמעותיות כדי למנוע את הפיגוע הבא. כואב לי שבנוסף לכל הצער אנחנו צריכים לרדוף אחרי הצבא והמערכת המשפטית בכדי שהדברים אכן יקרו.

''האפשרות שניתנת למחבלים ומשפחותיהם בכלל להגיש בג"ץ זה דבר הזוי .לא יעלה על הדעת שמשפחות של חמאסניקים יתבעו את חיילי צה"ל בבית משפט בישראל. למה הרוצחים מרמאללה כן יכולים?", שאל.