דני דיין בזירת הפיגוע
דני דיין בזירת הפיגועצילום: דוברות

הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק דני דיין שהגיע לפיטסבורג בעקבות הטבח בבית הכנסת בו נרצחו 11 חברים בקהילה היהודית, סיפר על תחושותיו בכאן רשת ב'.

"הגעתי בפיטסבורג ולפני שנסעתי למלון חשבתי שאני רוצה לעבור דרך מקום הרצח. פשוט בשביל להדליק נר זיכרון ולהרכין ראש ולהזיל דמעה", סיפר הקונסול. ''אקיים פגישות גם אם אנשי הקהילה היהודית, מושל פנסילבניה וגם עם ראש עיריית פיטסבורג. במקום הרצח יש מחסומים והגישה אליו נמנעת. הגופות עדיין בבית הכנסת ובחוץ מחכים לאות אנשי זק"א וחברה קדישא.

''הייתה לי הרגשת דה ז'ה וו לרגע שבו הגעתי לבית משפחת פוגל כשהמשפחה הזאת נרצחה באיתמר. גם אז הגופות עדיין היו בתוך הבית. זה מחזה מאוד קשה", תיאר דיין.

קונסול ישראל המשיך, "אני מכיר את קהילת פיטסבורג היטב וגם אוהב אותה מאוד. זו קהילה יהודית אופיינית לעיר לא קטנה מדי ולא גדולה מדי. בדרך כלל השכונות היהודיות הן בפרברים. אבל כאן השכונה היהודית נמצאת בתוך העיר. אתה הולך בתוכה ואתה מבין שאתה בשכונה יהודית. יש מסעדות עם שמות עבריים ויש בתי כנסת. זו קהילה מאוד מלוכדת וציונית שספגה מכה קשה".

על מצבן של הקהילות היהודיות בארצות הברית אמר דיין: "אני חושב שעד היום הקהילות חיו בתחושה שזה לא יכול לקרות. אבל הייתה עלייה באנטישמיות. לואיס פרחאן קרא ליהודים 'טרמיטים'. יש גם חברת קונגרס שהולכת להיבחר ממינסוטה שאמרה שיהודים מהפנטים את העולם. זו אמירה אנטישמית. בחוכמה בדיעבד, למה לא. זו מדינה שיש בה אירועי נשק חם על בסיס יומיומי. פעם זה קיצוני משוגע ששונא שחורים ופעם משוגע ששונא הומואים ויורה באורלנדו. אז למה שלא יהיה משוגע ששונא יהודים?"