יוזל? חלב
יוזל? חלבצילום: Nati Shohat/Flash90

שר האוצר כחלון, שר החקלאות אריאל, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור ומנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן חתמו הלילה (שני) על הסכם שיביא לפתיחת שוק החלב לתחרות ולהוזלה מיידית של מוצרי החלב.

במסגרת הצעדים ייפתחו לייבוא רוב מוצרי החלב באופן מדורג כך שבתחילת 2019 המכס עליהם יפחת בכ-40% ובהמשך יחולו ירידות נוספות עד להפחתה של כ-65% במכס.

ההסכם מעגן עם זאת את המשך התכנון בענף החלב לשמונה השנים הקרובות. עלות ההסכם הינה 450 מיליון ש"ח שמתוכם 350 מיליון ש"ח יינתנו להשקעות ומענקים במושבים ו- 100 מיליון ש"ח להשקעות ומענקים בקיבוצים.

כמו כן הוחלט על הוזלה מדורגת של מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) של 23 אגורות כך שבסוף התהליך ירד מחיר החלב מכ-1.92 שקל ל-1.69 שקל, המהווה ירידה של 12%. בתמורה יקבלו הרפתנים תמיכה ישירה המכסה על רוב ירידת המחיר. לאחר ההפחתה צפויים מחירי החלב הגולמי להיות דומים לאלה הנהוגים באירופה. כיום מוצרי החלב בישראל הם מהיקרים בעולם ונובעים הן מריבוי רפתות קטנות והן מהעדר שטחי מרעה.

ירידה זו צפויה להוזיל משמעותית את מחירי מוצרי החלב המפוקחים כגון החלב, הגבינה צהובה, השמנת ועוד וכן את המוצרים הלא מפוקחים.

לצד זאת, יינתנו מענקים של 450 מיליון שקל לשמירה על רפתות קיימות, לעידוד הקמת רפתות גדולות ויעילות, מענקי פרישה והקמת שותפויות וזאת, במטרה לתרום בהמשך לירידות מחירים נוספות.

על מנת להגן על המגזר החקלאי, תתאפשר הקפאה זמנית של ירידת המכסים במידה שייפגע היקף ייצור החלב בארץ. כמו כן, על מנת לאפשר לשוק איזון בין עונות, הוחלט לפתוח חמאה ואבקת חלב במכסות פטורות ממכס ולא להוריד עליהן את המכס באופן גורף כמו על שאר המוצרים.

מדובר ברפורמה עם ירידות המכסים המשמעותיות ביותר שנעשו עד היום וכן עם התקציב הגבוה ביותר שניתן לחקלאים בעשור האחרון.

הרפורמה צפויה להביא להוזלה שתחסוך למשק מאות מיליוני שקלים בשנה. כך למשל, בשנת הבשלת התהליך, יחסכו 350 מיליון שקלים בשנה אחת למשק. מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשק בית, אשר מוציא למעלה מ-3,000 ש"ח בשנה על מוצרי חלב.