דרישה לפצות את העסקים בעוטף עזה

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום (שני) דיון המשך בנושא הפיצויים לעסקים בדרום הארץ שנפגעים לאור המצב בעוטף עזה בחודשים האחרונים.

כבר בדיון קודם בסוגיה בחודש יוני מתחה הוועדה ביקורת נוקבת על מתווה הפיצוי של משרד האוצר לעסקי התיירות בדרום והיום הניחה הוועדה על השולחן מתווה שגיבשה לפיצויים מוגדלים לענף התיירות, עובדיו וכן לדבוראים ובעלי עסקים אחרים שבאזור.

מהדיון עולה כי החקיקה הקיימת לא מתייחסת לתקופות ארוכות של מתיחות ולכן אינה מתמודדת עם מצב ההסלמה הממושך ואירועי התבערה, ואינה נותנת מענה לפגיעות שאינן ישירות באזורים שונים. כך יישובים שעסקים בתחומם נפגעו פגיעה עקיפה (שלא בפגיעה ישירה ברכוש, דוגמת ירידה בהזמנות) ואינם מצויים ברשימת "ישובי הספר" שנקבעה בעבר ואינה עדכנית, אינם זכאים לפיצויים.

עוד התברר כי גם בנוגע לישובים שכן נכללים בגדר ישובי הספר וזכאים לפיצוי בגין נזק עקיף - המנגנון של פיצוי עסקי תיירות כנגד הוכחת ביטולי ביקורים הקיים בחוק אינו יעיל.

במהלך הדיון הובהר כי ניתן לתקן את המצב באמצעות תיקון החקיקה הראשית בחוק מס רכוש וקרן פיצויים ואם זה בדרך של תקנות הוראת שעה כפי שנעשה עד כה בכל סבב לחימה או הסלמה. ברשות המיסים הודו כי המצב הקיים מורכב וכי החקיקה הקיימת לא נותנת מענה לכך.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני דרש כי התיקון יעשה בדרך של תקנות קבועות, על מנת למנוע מצב בו בכל תקופה ידרשו תיקונים והפיצויים יתמסמסו.

עוד דרשה הוועדה כי רה"מ יאריך את ההוראה שפגה בשנת 2018, אשר כוללת את כל ישובי עוטף עזה בגדר אזורי עדיפות לאומית. בנוסף דרשה הוועדה כי הישובים אשר נפגעו במהלך התקופה האחרונה ואינם נכללים בגדר ישובי הספר יתווספו לרשימה זו, כך שיהיו זכאים לפיצוי עקיף מעתה וככל שיידרש.