ריבלין והורי הנספים
ריבלין והורי הנספיםצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה נפגשו היום (שלישי), עם הורי עשרת הנספים אשר קיפחו חייהם במהלך טיול בנחל צפית שבדרום.

הנשיא פנה להורים ואמר: "הילדים הנהדרים שלכם היו העילית שבנוער שלנו. כולם - מוכשרים כל כך, נדירים כל כך, אהובים כל כך. חיים כל כך. מלאי הבטחות, מלאי ציפיות."

"אין נחמה על אובדן ילד באסון מיותר כל כך ולא עברנו הלאה- האסון שלכם נגע לכולנו. הוא נגע בכולנו. אבל עלינו לדאוג לכך שאסון כזה לא יקרה שוב, אסור שאסון שכזה יחזור על עצמו", הוסיף הנשיא.

שי לוי, אבא של אגם ז״ל פתח את המפגש ואמר: ״אנחנו מבקשים שתהיה חקירה בלתי תלויה שתמנע את האסון הבא, את הילדים שלנו זה כבר לא יחזיר אבל בכל זאת מצאנו את הכוחות להלחם כדי לעצור את המחדל הבא. מקרים קשים התרחשו גם בעבר ואיש לא שמע עליהם כי לא היו אסונות בסדר גודל כזה אבל אנחנו מבקשים לוודא שהפיקוח והאחריות יהיו ברורים. אנחנו לנצח נחיה עם השאלה למה לא בדקנו יותר. אנחנו חייבים לוודא שזה מה שמנחה גם את הגורמים שנושאים באחריות- שישאלו את השאלות, שיבדקו יותר.״ הורה נוסף אמר: ״הכעס שלנו נובע מחוסר הפיקוח. איש הישר בעיניו יעשה וההליכה על הקצה היא תרבות עבודה.״

הורה נוסף אמר בשיחה: ״גדל פה מפעל חיובי מאוד אבל הוא צמח פרא ללא פיקוח. שיטת החינוך שהתפתחה שם קיצונית מאוד ואנחנו מבקשים שמישהו יסדיר את מה שקורה בג׳ונגל הזה. אם מה שיצא מכל ההסדרה הזו הוא פיקוח על הטיולים לא עשינו כלום,״ הוסיף.

״לנו היום ברור שאם לא יהיה פה שינוי בפיקוח ובחקיקה באשר למכינות- האסון הבא הוא עניין של זמן. את הילדים שלנו זה לא יחזיר, זה חשוב למען הילדים הבאים.״

הנשיא האזין להתייחסויות ההורים בשיח הפתוח ואמר: "צריך להילחם עד חורמה בתרבות ה-'סמוך'. מפעל המכינות חייב להיות מפוקח וחייבים לחדד את הנהלים וכללי הבטיחות, לשפר אותם ולהקפיד עליהם הקפדה יתרה." בסיכום המפגש הבטיח הנשיא כי הוא ישוחח על הדברים שהשמיעו בפניו בהורים עם שר החינוך ושר הביטחון ואמר: "מהבתים שלכם יצאו מנהיגים. הסיבה שהילדים שלכם בחרו במכינה היא קודם כל הבית שגידל אותם ועל כך אנחנו מלאי הערכה. האסון הנורא חיבר ביניכם. עכשיו אתם משפחה. אני רוצה שתראו גם בנו, בנחמה ובי - בני משפחה שלכם."