בית הכנסת עץ חיים, פיטסבורג
בית הכנסת עץ חיים, פיטסבורגצילום: אלקסי רוזנפלד

הנשיא האמריקאי ורעייתו הגיעו לפיטסבורג על מנת להשתתף באבלה של הקהילה שם אחרי הטבח בשבת. זאת במקביל לקולות רבים מקרב אנשי הקהילה שמוחים נגד הביקור ואף הפגינו נגדו. המוחים מביעים סלידה מהנשיא ואפילו תולים בו אחריות מסוימת לאירוע.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על יחסן של הקהילות היהודיות לנשיא האמריקאי עם פרופ' מרק הלר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, שכבר בפתח הדברים שם את הדש על ההבדלים בין הקהילות השונות בארה"ב והחובה שלא לראותן כמקשה אחת.

עם זאת אומר פרופ' הלר כי "בגדול, היהודים בארה"ב, מאז רוזוולט, תומכים נלהבים בגישה הליבראלית בפוליטיקה, במפלגה הדמוקרטית ובנשיאים דמוקרטיים". לזאת הוא מוסיף ומעיר כי "חייבים לסייג ולומר שבזמן האחרון יש סימנים של פילוג או פיצול ביהדות ארה"ב, שמשקפים פחות או יותר את הפילוג בישראל בין דתיים יותר ופחות, ליבראלים יותר או פחות. ראינו את זה בבחירות ב-2016 בתמיכה המעט גדולה מהרגיל בטראמפ שזכה בכ-25 אחוזים מהקול היהודי".

להערכתו של פרופ' הלר הגורם לשינוי בעמדת יהודי ארה"ב והנכונות להכיל את העמדות הרפובליקאניות נובע מהיחסים הצוננים בין ישראל לנשיא לשעבר ברק אובמה וגם לתהליך הפנייה אל הדת של אותם שעדיין מגדירים את עצמם יהודים, כלשונו.

"השינוי אינו רק אצל המנהיגים אלא אצל יהודים בכלל כי יש להם גישות שונות בנושאים כמו סובלנות, מיעוטים, פליטים, להט"ב ועוד. זו תופעה של העשורים האחרונים, אחרי שבעבר נאמר על יהודי ארה"ב שהם עשירים ומצליחים אבל מצביעים כמו פורטוריקאנים, כלומר שמאלה. יש סימנים בעשורים האחרונים של שינוי בדפוס הזה והדבר משתקף בתגובות לדבריו של טראמפ ולביקור בפיטסבורג".

עוד מוסיף פרופ' הלר ומציין כי "למעט אצל הימין הקיצוני בקרב יהודי ארה"ב, פלג אוכלוסיה קטן מאוד, יש הסתייגויות מטראמפ גם אצל התומכים בו. מעבר לכך אופן ההתבטאות שלהם משקף את הביטחון העצמי של יהודי ארה"ב בכך שהם אמריקאים לכל דבר ועניין ולא צריכים להתחבא ולהסתיר את עמדותיהם או להנמיך פרופיל, אלא רשאים להתבטא כמו כל אחד".

באשר לתנודת העמדות בין הדורות השונים בקהילות היהודיות בארה"ב, אומר פרופ' הלר כי הצעירים מציגים עמדות פרו ליבראליות יותר מהדור המבוגר יותר. "הצעירים יותר הם אמריקאים יותר ויותר. ניתן לומר שהם נושאים נטל היסטורי פחות כבד על כתפיהם, ולכן הם יותר ליבראלים מאבותיהם ויותר נוטים לצד הליבראלי". המשמעות היא שהערכה לגבי מה שיתרחש בעשורים הבאים תניב מסקנה לפיה הקהילות היהודיות ישובו להציג עמדות הנוטות יותר לליבראלים ולמפלגה הדמוקרטית והשינוי שחל לכיוון הרפובליקאנים עשוי להתאזן חזרה בעתיד.

ומה באשר לעמדותיו הפרו ישראליות של טראמפ? עד כמה הן משנות את תפיסותיהם של יהודי ארה"ב? פרופ' הלר משוכנע שאכן הדברים משפיעים, אם כי קשה לכמת זאת. "אין ספק שההזדהות עם ישראל חזקה יותר אצל המבוגרים. זה עניין מעט רגיש, אבל ככל שהדפוס של הפוליטיקה בחברה הישראלית נתפסת כיותר שמרנית ולאומנית, דומה לצד של טראמפ ותומכיו, הצעירים הליבראלים מתרחקים לא רק מהשלטון הישראלי אלא גם מישראל בכלל".