השגריר פרידמן באירוע הזיכרון
השגריר פרידמן באירוע הזיכרוןצילום: מתי שטרן

שגריר ארצות הברית בישראל, דייויד פרידמן, השתתף הערב (רביעי) באירוע זיכרון לנרצחי הטבח בפיטסבורג שנערך במוזיאון העם היהודי בבית התפוצות בשיתוף עם הליגה נגד השמצה.

פרידמן קרא לאחדות בקרב הקהילה היהודית: "אסור לנו לאפשר לרוצח שגבה 11 נפשות את הסיפוק על ידי פגיעה בקהילתנו".

"אסור שנהיה חלוקים וננסה להטיל את האשמה על מישהו אחר פרט למוחו החולני של הרוצח", דברי השגריר.

הוא הוסיף כי "כדי שנוכל לכבד את זכרם של הקורבנות, עלינו להגביר את נחישותנו לאהוב איש את רעהו, לכבד איש את רעהו, והכי חשוב, להתאחד מול כוחות השנאה והרוע, ולהכחיד אותם לנצח".

קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, אמרה כי יש להתמודד עם האנטישמיות ולא להתעלם ממנה. "בשבת האחרונה, הסיוט הגדול ביותר שלנו הפך למציאות. המתקפה מהווה תזכורת כואבת לכך שתופעת האנטישמיות אינה נחלת העבר, היא באה לידי ביטוי במתקפות רצחניות כגון אלו, וכי הסכנה גדולה מכפי שנוטים לחשוב".

במהלך האירוע נשא תפילה לעילוי נשמת הנרצחים הרב ישראל מאיר לאו, לשעבר רבה הראשי של ישראל.

דן תדמור, מנכ"ל מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות ציין כי "המציאות שבה ומזכירה לנו שהאנטישמיות אולי פושטת ולובשת צורה, אבל היא תמיד שם. יחד עם זאת, העם היהודי מעולם לא נתן לאנטישמיות להגדיר אותו. כוחנו באחדותנו: כולנו חלק מהפסיפס העשיר המרכיב את העם היהודי".

באירוע השתתפו חברים בקהילה היהודית בפיטסבורג, ביניהם הפרופסור דניאל חיימוביץ, דיקאן הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב.

הרב יהושע פס, מייסד ומנכ"ל "נפש בנפש", ממשתתפי האירוע, אמר כי "עלינו לשאת תפילה שהשנאה עתיקת היומין והגזענות יחדלו מהעולם. אין מילים המסוגלות לנחם את בני המשפחה וחברי קהילת 'עץ החיים' שאיבדו את יקיריהם בפיגוע הרצחני הנורא בשבת האחרונה".