ז'איר בולסונארו
ז'איר בולסונארוReuters

עד לפני כמה שבועות ז'איר בולסונארו היה מחוקק אלמוני שכמעט אף ברזילאי לא חשב עליו, בטח שלא במונחים של מנהיג.

אתמול, פחות משבוע לאחר שהדהים וניצח בבחירות לנשיאות ברזיל, הדמוקרטיה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, הוא בחר להעניק את הראיון הראשון שלו ל"ישראל היום" והבהיר כי האהדה שלו כלפי ישראל וההבטחות לגבי ירושלים לא היו רק גימיק בחירות.

למעשה, מדובר בחלק מרצונו להצעיד את ברזיל בנתיב חדש, ולא להיות כבול במדיניות שלשיטתו אבד עליה הכלח - מדיניות מבית היוצר של השמאל, ששלט במדינה כמעט ברציפות מאז תחילת העשור הקודם.

רבים תוקפים את בולסונארו על סגנונו הבוטה והלא־תקין פוליטית, אך זה בדיוק מה שגרם להמוני ברזילאים לשים את מבטחם במנהיגם החדש כדי שייתן להם גאווה במדינה רווית האלימות וקשיי היום־יום. רבים היום מחשיבים אותו - שלא בצדק - כלאומן קיצוני מהימין. אך בולסונארו לא מתרגש ואומר כי הטענות שיביא לקץ הדמוקרטיה מלמדות יותר על יריביו מאשר עליו.

"יש לי את המצפון של אדם שמתכוון לעשות את הטוב ביותר למדינה שלו, ומתכוון לחמם את היחסים עם המדינות האחרות שחושבות באותה צורה כמונו ודוגלות בחירות, בדמוקרטיה ובכבוד לזולת. לפני שנתיים הייתי בישראל ואני מתכוון לחזור. שגריר ישראל בברזיל ביקר אותי פעמיים השבוע, ותמיד היו לי יחסים מצוינים איתו.

''אני מאוד שמח שמתנהגים אלי בצורה כה חמה ושנציג רשמי של מדינת ישראל נותן לי יחס כזה, וההדדיות היא אמיתית. אני אוהב את עם ישראל ואת מדינת ישראל. אתה יכול להיות סמוך ובטוח שאני אקדם קרבה ושיתופי פעולה פוריים מאוד לשני הצדדים החל מ־2019", הבטיח בולסונארו.

"אתה יכול לבנות על כך שיהיה לכם את הקול שלנו באו"ם. אני יודע שהרבה פעמים ההצבעה היא כמעט סמלית, אבל היא עוזרת להגדיר את העמדה שמדינה רוצה להתייצב מאחוריה. תהיו בטוחים שאתם יכולים להסתמך על קולנו באו"ם בכמעט כל הסוגיות שמתייחסות למדינת ישראל", הוסיף נשיא ברזיל החדש.