משפטים אלמותיים. 'איך לבנות חיים'
משפטים אלמותיים. 'איך לבנות חיים'בהוצאת: מגיד

"הורני ה' דרכך, אהלך באמיתך, יחד לבבי ליראה שמך", זה הפסוק שפותח את ההקדמה למסילת ישרים לרמח"ל, הספר שהודפס לראשונה ב‑1740 והיום הוא חלק אינטגרלי ממדפי הספרייה היהודית.

דוד המלך, "המשורר האהוב לא‑לוהיו", מובא בספר כדמות מופת לגבורה פיזית ולגבורת המלחמה ביצר, מלמה שהיא "פנים ואחור" כלשון המחבר ונתיבות נסתרות ועקלקלות לה.

האם הרמח"ל צפה שהדברים שכתב באמסטרדם של אמצע המאה ה‑18 ישמשו כפק"ל כיס לחיילי צבא ההגנה לישראל במאה הטכנולוגית לעייפה, וינתבו להם דרך לקדושה בתוך חיי הצבא המתוחים והרחוקים מתביעותיו הרוחניות של הספר? תמהני. נראה לי שגם בדמיונות המופלגים ביותר לא היה אפשר לצפות מציאות של תלמידי מכינות השואפים כדוד לרדוף את האויב ולהשיגו עד כלותו ומנגד לבקש בענווה "הורני ה' דרכך... יחד לבבי ליראה את שמך".

על הדר גולדין הי"ד אמר הרב פנחס עציון, ר"מ במכינה בעלי: "אנחנו נפגשים בבית המדרש ולאט לאט נחשפת נשמתך הגדולה והמאירה. לאט לאט אני מתחיל להבין את תעצומות האינסוף שבך". תעצומות הנפש האלה מתגלים ברישומים שרשם הדר לעצמו במהלך לימודיו במכינה ושאותם גילה אביו בשבת הראשונה לחטיפתו בידי החמאס. "הספר הוא התמודדות אישית של בחור צעיר על נשמתו, תודעתו וערכיו", כותב ד"ר שמחה גולדין בהקדמה, יחד עם הדגשה כי עדיין לא נקבר בקבר ישראל כראוי. על מאבקה של משפחת גולדין להישאר בתודעה הציבורית ולא לתת להדר להישכח בשטף האירועים ראוי להקדיש כתבה שלמה, אך גם במה זו טובה מספיק להזכיר שוב את מה שראוי שלא יישכח.

'איך לבנות חיים - חברותא במסילת ישרים עם הדר גולדין' בנוי מהטקסט המקורי שנכתב בידי הרמח"ל, מהערותיו של הדר לעצמו ומסיכומים שסיכם בשיעוריו של הרב אליעזר קשתיאל על הנושא. כל המידות מופיעות בספר מלבד רוח הקודש ותחיית המתים. בחייו הקצרים הספיק הדר לעבור על הספר כולו (מה שלא מובן מאליו, במקומות אחרים אפשר להתעכב על ההקדמה במשך חודשים), ולחוש למגע אמיתי עם הנשמה ועם העצמיות הטהורה.

הקטעים המעניינים הם כמובן החלק הייחודי שבספר – הערותיו של הדר לעצמו, אשר מעידות על בגרות נפשית מיוחדת. לא הכרתי את הדר בחייו, אבל מההערות שכתב אפשר להבין משהו ממה שהתחולל בחייו בשנות לימודיו במכינה. "האדם הוא אומן החיים שלו עצמו, ועליו לשמור שהיצירה תהיה מושלמת או משתלמת בחייו", כתב בפרטיות לעצמו משפט שראוי להיחרט על קיר או להיות כלול בספר משפטים אלמותיים. לא פגשתי הרבה צעירים בני עשרים שמתבטאים או חושבים ככה. האם זו המכינה שהצמיחה בו שאיפות קודש, או שטבע אישיותו תאם את הרף הגבוה של הרמח"ל – לא אוכל לדעת. אולי זה שילוב של נטיות טבעיות שגילו את הנתיב הנכון ועלו עליו במלוא תשוקת הנעורים והסתערות הרגש.

סגן הדר גולדין הפסיק את מסילת חייו בעולם הזה לפני ארבע שנים, בקרב רפיח שבו תקפו מחבלים את כוח גבעתי שפעל במקום לאיתור מנהרות. הפסקת האש שהוכרזה התגלתה כמס שפתיים במהלך הקרב שבו נהרגו הדר, בניה שראל וליאל גדעוני. 'איך לבנות מסילת חיים' הוא ספר שמזכיר לנו איך צריך וכדאי לחיות, ושולח לנו פריסת שלום מנשמה גדולה שחובה להכיר.