בלוך: בנינו גשר בין כל המגזרים

ראש עיריית בית שמש הנבחרת, עליזה בלוך, מספרת היום (חמישי) לערוץ 7 על המהלכים שהביאו לניצחון הבלתי ייאמן ולהחלפת ראש העיר החרדי משה אבוטבול המכהן כבר עשר שנים בתפקיד.

"באופן אישי יש פה סיכום של מסע מרגש וארוך, אבל מעבר לזה אני חושבת שיש פה פרק בהיסטוריה של כולנו, גם של העיר וגם של החברה הישראלית", אמרה בלוך.

בלוך אומרת כי השינוי שהיא הביאה הוא בהסתכלות על האנשים כפרטים מחוץ לקופסא: "בעצם אמרנו שמספיק להסתכל עלינו בתוך קופסאות, בתוך מגזרים - צריך לחשוב מחוץ לקופסה. מי שראה את המטה של עליזה בלוך בבית שמש הבין שיש פה סיפור חדש. ליטאים, חרדים, ש"סניקים, תולדות אהרון, סאטמרים יחד עם קיבוץ תמוז יחד עם כיפה סרוגה - נאבקים למען חלום משותף, ישבו יחד שעות ארוכות לחשוב, לדבר ולעשות".

"זה סיפור ענק. סוף סוף הצלחנו ליצור דיבור אמיתי על החיים האמיתיים שלנו. זה דרש הרבה עבודה, הרבה מאמץ אבל בעיני זה הסיפור הגדול", הוסיפה בלוך.

כשנשאלה כיצד הצליחה להיבחר למרות שהמספרים היו לרעתה הסבירה בלוך כי התפיסה של האנשים כפרטים היא שעשתה את השינוי: "מי שחושב באופן של מחנות אז באמת המספרים הם לא לטובתי אבל אותי זה לא מעניין. אני דיברתי עם כל אדם - עם דובר צרפתית, רוסית, יידיש, עם ליטאי וחסיד וחילוני. ברגע שאתה מתייחס לאנשים כאנשים מה רלוונטי אם המספרים לטובתי או לא?".

מה היה שונה בבחירות הנוכחיות לעומת הבחירות הקודמות שהפכו למלחמת דת?

"מלחמת הדת עברה מהעולם לדעתי. זה לא רלוונטי. אף אחד לא עומד ללכת מפה. אי אפשר לגדל ילדים על שנאה ועל ניכור. אנחנו רוצים לגדל ילדים באופן מכבד ואוהב אני חושבת שלגור בבית שמש זו הזדמנות לחיות ולראות אנשים אחרים והופכים להיות אנשים יותר עשירים ויותר מגוונים זו הסיבה שאני באתי לכאן".

התופעות של יריקות על חיילים וילדות מאחורינו?

"יש מיעוט כזה וצריך לטפל בו ולטפל בו בחומרה, אבל זה לא רוב. הציבור בעיר רוצה חיים אחרים. הגיע הזמן שנפסיק לתת לקצוות לנהל את השיח שלנו. הציבור בישראל רוצה הנהגה שלוקחת אחריות, שמבינה שכולם נמצאים פה וכולם חיים פה מצוין. זה התפקיד של מנהיגות וזה מה שהציבור אמר הפעם".

הניצחון הפך ליותר מתוק מכיוון שקולות החיילים הם שהכריעו?

"הניצחון הוא מרגש כי הדרך הייתה מדהימה, ויש בזה משהו מתוק באמת שהאחרונים שנתנו את הסיום של המהלך אלה בוגרים שלי, תלמידים, חיילים וזה בהחלט משהו מאוד סמלי ומשמח מאוד".

בלוך מספרת על ההחלטה שלה להתמודד ללא תמיכת מפלגה: "המסע היה קשה, התמודדתי כאישה מול ראש עיר מכהן ובחרתי שלא תהיה מפלגה, לא היה ספונסר. יצאתי כאדם עם רעיון ועם קבוצה קטנה של אנשים והאמנו ביחד שאפשר להוביל שינוי. הלכנו לאורך כל הדרך עם האמונה שלנו שאנחנו רוצים לייצר עתיד טוב יותר לחברה שלנו. צמצמנו את הפער בין מציאות לבין חלום וזה מה שקרה".

בלוך שחיברה את הספר "לבנות את הגשר הזה" הסבירה כי הגשר נבנה היום גם בבית שמש: "התחלנו לבנות את היסודות של הגשר ואנחנו נעבוד הרבה כדי שהגשר יהיה יציב, נשים מעקה שאפשר יהיה ללכת בבטחה. גם בבית שמש אנחנו נבנה אתה הגשר".