הרבנית ד"ר לאה ויזל
הרבנית ד"ר לאה ויזלצילום: באדיבות המצולמת

לפני כשבוע זכיתי לבקר בכלא הנשים נווה תרצה, כלא הנשים היחיד בישראל.

הביטוי "זכיתי" בהקשר של ביקור בבית כלא נשמע צורם, אך הסיור בהחלט זיכה אותי בלימוד משמעותי לחיים ובתובנות חשובות כאישה וכאזרחית.

היה זה ביקור מטעם פרויקט המנהיגות של 'גשר' וגם הטרוגניות הקבוצה תרמה לחוויה המשמעותית. פגשנו שם את מפקדת הכלא, אישה מרשימה וחדורת תודעת שליחות שהדגימה כיצד האדם הוא שעושה את התפקיד ולא להפך.

לא אלאה בפרטים מלבד נתון אחד שהדהים אותי, ולא רק אותי. מאז הביקור שאלתי את כל מי שפגשתי את אותה שאלה. בחנו את עצמכם: כמה אסירים פליליים יש לדעתכם במדינה שלנו? כמה מתוכם נשים? נסו לנחש בטרם תמשיכו בקריאה. התשובה מדהימה: במדינת ישראל ישנם כ‑12,000 אסירים פליליים גברים (לא ביטחוניים), ולעומת זאת כ‑170 אסירות נשים בלבד.

בסיור למדנו שתמונת המצב דומה גם במדינות המערב השונות. עוד למדנו שם, מפי מפקדת הכלא, שבשונה מהדימוי ההוליוודי אין מקרי אלימות קשים בין הנשים, והאסירות המבוגרות משכנעות את הצעירות להתרחק מעולם הפשע כמו מאש. כל זאת בשונה מהמתרחש במקבילה הגברית.

לא הפסקתי להרהר בנתון הזה: מה אומר הפער בין מספר הנשים בכלא למספר הגברים? גם אם נניח שזה אומר משהו על קושי אנושי של שופטים לשלוח נשים אל מאחורי סורג ובריח, אין זה מסביר את הפער העצום. זה בוודאי לא מספק תשובה מלאה. כנראה שיש הבדל בסיסי יותר, מולד או תרבותי, שהופך את הנשים לאלימות פחות ופוגעות פחות.

אפשר להתווכח האם זה תוצר חברתי של הבניה מגיל צעיר, אשר יוצר נשים מאופקות לעומת גברים כוחניים יותר, או שוני מולד שבא לידי ביטוי באופיין המהותי של נשים במקביל למידת הכוח הפיזי הפחות שלהן.

מה שבטוח הוא שבפעם הבאה שתועלה הטענה שעולה כמעט מאליה בכל פעם שמדברים על נשים מוכות ונפגעות, לפיה יש גם גברים מוכים ונשלטים, אשלוף את הנתון העובדתי הזה. פערי המספרים המדהימים והשוני בהתנהגות שבין נשים לגברים בכלא. אין לכחש שיש נשים כוחניות ונצלניות, אך המציאות מלמדת על פער אדיר בשכיחותן של התופעות הללו.

לנוכח החדשות על עוד אישה שנרצחה בידי בן זוגה ולקראת יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים שיתקיים בעוד כחודש, חשוב לי לשתף בנתון הזה, אשר משקף הבדל שאי אפשר להתעלם ממנו.

הרבנית ד"ר לאה ויזל היא דיקנית במכללת אורות ישראל ומרצה ליהדות ולמשפטים