שוטרי מג"ב בכפר השילוח
שוטרי מג"ב בכפר השילוחצילום: יוני קמפינסקי

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים רפי כרמל גזר על ערבי שהתעלל בשני אחים יהודים בעיר דוד מאסר בפועל של 20 חודשים, מאסר על תנאי, קנס כספי בסך 3,000 ₪ וכן פיצוי לכל אח בסך 12,000 ₪.

התקיפה אירעה לפני כשנה סמוך לעיר דוד בירושלים, עת צעדו שני היהודים, אחים צעירים, לטבול במעיין השילוח בשעת בוקר ביום שבת.

הערבי ישב עם חברו באותה הדרך, ולפתע קם והיכה את אחד האחים באגרוף בראשו. שני האחים נמלטו מהמקום והסתתרו מאחורי רכב שחנה בסמוך. לאחר מכן המשיכו למעיין, טבלו בו ובתקווה שהסכנה חלפה – שבו באותה דרך לכיוון הכותל. אך בדרכם שוב נתקלו בערבי, כאשר הוא וחברו חוסמים להם את דרכם.

השניים קפאו במקומם מפחד, אז החלו המחבל ושותפו במסע השפלה והתעללות באחים. התוקפים לקחו את פאותיהם של השניים וקשר אותן זו לזו, כשאחד מהם מסריט את ההתעללות במכשיר הסלולרי שלו. המחבלים הכריחו את האחים לחזור על מילותיו בגנות מדינת ישראל ובשבח ארגון החמאס.

לאחר מכן גרר אותם במורד הרחוב, הכה באגרופים על חזהו של אחד האחים והכריח אותם לומר את מילות ה"שהאדה" - נוסח התפילה בטקס התאסלמות. לאחר מכן כופפו את ראשיהם של האחים והכריחו אותם לנשק את ידיהם ובאותו רגע בעטו ברגליהם. בשלב מסויים הצליחו שני האחים להימלט מהמקום.

השניים הגישו למחרת תלונה במשטרת ישראל, וזיהו בוודאות את שני הערבים. החל מתחילת התיק לווו האחים ע"י המחלקה האזרחית של ארגון חוננו, שעקבו אחרי התקדמות ההליכים בתיק.

בית המשפט תיאר בגזר הדין את הפגיעה העמוקה באחים. "הנאשם פגע בערך החברתי של שלמות גופם ונפשם של המתלוננים, בעיקר באספקט הרוחני-דתי, ומידת הפגיעה הינה גדולה ומשמעותית".

השופט תיאר את אילוצם של האחים לחזור על משפטי האמונה האסלמית למרות שחזותם מעידה עליהם כי יהודים דתיים הם, כ"פגיעה חמורה מכוח פגיעה פיזית או מעשה אלימות. מדובר בפגיעה שלא במהרה תחלוף, אם תחלוף".

בנוסף למשפט הפלילי תובעו האחים את הנאשם ואת התוקף הנוסף גם בתביעה אזרחית, בה נכתב כי נגרם לתובעים נזקים בגופם, בנפשם ובאמונתם הדתית. התובעים דרשו באמצעות עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו פיצוי עונשי על האירוע. סכום התביעה הכולל עומד על 800 אלף ₪.

עו"ד בלייכר מסר "כל מי שהיה חלק מהתיק לא היה יכול להישאר אדיש למול מסכת ההתעללות האנטישמית החמורה. דבר זה ניכר אף בפסק הדין של כבוד השופט כרמל אשר השית עונש מאסר משמעותי על הנאשם, ואף התבטא כלפי הסנגור שהתלונן על הפסק שכדאי שיקרא את מה שהנאשם עולל ויבין את חומרת העניין.

''אנו מברכים על פסק הדין החשוב ועל ההבנה שלא ניתן לעבור על פגיעה והשפלה דתית בשתיקה. אנו בארגון חוננו נמשיך ללוות נפגעי פעולות איבה וגזענות כנגד יהודים, ונעשה הכל שהמפגעים יבואו על עונשם גם בהליך הפלילי ולאחר מכן בהליך אזרחי", הוסיף.