טראמפ מביא הישגיים אדיריםאלירן אהרון

יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, עו"ד מארק צל, חזר מפגישות שקיים בבית הלבן עם הרבה אופטימיות לקראת בחירות אמצע הקדנציה לסנאט ולקונגרס שיתקיימו השבוע.

"בדרך כלל בבחירות האמצע המפלגה שבשלטון מפסידה מושבים - זו מסורת. השנה, באופן יוצא דופן, מתברר על פי הסימנים שבסנאט יש סיכוי טוב שהרפובליקנים יגדילו את כוחם וזה יכול להיות הישג גדול, כי שם יחסי הכוחות מאוד צמודים", מעריך צל בראיון לערוץ 7.

הוא מציין כי המצב בבית הנבחרים הוא הפוך. "שם אנחנו מובילים בכ-30 מושבים. לפני שישה חודשים כל העולם חשב שאנחנו לא נצליח לשמור על היתרון הזה, אבל עכשיו המירוץ הוא צמוד. בבית הלבן מעריכים שהרפובליקנים ישמרו על יתרון קטן של מושב או שניים גם בקונגרס. זה יהיה צמוד בכל מקרה. צריך לזכור שטראמפ שינה את כל הכללים בפוליטיקה האמריקנית".

עו"ד צל מתייחס לביקורות שסופג הנשיא האמריקני כמעט בכל צעד שהוא נוקט. "הנשיא חטף ביקורת עוד לפני הבחירות ב-2016, לאחר שנבחר ולאורך כל הכהונה. זה לא מזיז אותו מדרכו. בכל זאת הוא מגיע להישגים אדירים בכל התחומים".

"טראמפ הוא נשיא אמיץ, משהו שלא מאפיין פוליטיקאים רבים. רואים את זה בכל מיני דוגמאות, גם בעניין הפלסטיני וגם בהגעתו לבית הכנסת בפיטסבורג, למרות הביקורת הקשה מצד הקהילה היהודית. אנשים באמת העריכו את בואו של הנשיא. לדעתי המנהיגות היהודית בארה"ב טעתה כאן - ובגדול".

צל נשאל על עתידה של השגרירה הפורשת ניקי היילי, שתקופת כהונתה היתה רצופה בתמיכה בישראל. "מצפה לה קריירה פוליטית מפוארת בעתיד. אני מתאר לעצמי שהיא מכוונת גבוה וזה מגיע לה. היא גם פעלה באופן הכי חכם כשפרשה כשהיא מצויה בשיא הפופולריות ובשיא של הישגים באו"ם".

ומי יחליף את היילי בתפקיד? "השם שאני שומע זה הת'ר ניוארט, דוברת משרד החוץ שהגיעה מרשת פוקס ניוז הפרו ישראלית, לכן אני פחות דואג. עם זאת, קשה לי להאמין שיהיה מישהו חזק כמו ניקי היילי מבחינת התמיכה בישראל".

עו"ד צל כבר מסתכל לבחירות הבאות. "אני יודע שטראמפ ירוץ לנשיאות ומכיר את ראש המטה שלו. הם כבר מגייסים כסף ומתארגנים לקראת 2020. לכן הבחירות אמצע מאוד חשובות גם למערכת שינהל טראמפ בעוד שנתיים".