ריבלין לבנט: אל תסנוט באקדמיהלע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין השמיע היום (שלישי) ביקורת על שר החינוך נפתלי בנט לאחר שהתגאה בשבירת קרטל האוניברסיטאות ובפתיחת הפקולטה לרפואה באריאל חרף התנגדות ועד ראשי האוניברסיטאות.

"מכובדי שר החינוך, אפשר לאהוב את אריאל בלי לסנוט באקדמיה", אמר ריבלין בכנס המועצה להשכלה גבוהה. ''יש לי אהדה ברורה לאוניברסיטת אריאל ולצורך שהיא תהיה חלק מוועד ראשי האוניברסיטאות, ועם כל זה האמירה 'שברנו את קרטל האוניברסיטאות', בתור בן של פרופסור זה קצת קשה לי".

הכנס ה-7 של המועצה להשכלה גבוהה נערך השנה בסימן ״60 שנים למל״ג״. קודם נאומו של ריבלין דיבר השר בנט שאמר כי ״מאז ומתמיד היוותה האקדמיה הישראלית מקור גאווה לאומי, עיקר כוחה של המדינה הקטנה שאינה עשירה במשאבים ובאוצרות טבע אך ניחנה ברוח יצירתית ודפוסי חשיבה יוצאי דופן. זהו חוד החנית של החברה והתעשייה.

''בכל העולם נודע שמה של האקדמיה הישראלית למרחוק״, הדגיש בנט והוסיף כי ״אקדמיה חזקה נשענת על הטלת הספק, על החשיבה מחוץ לקופסה ועל ניצוץ החדשנות, שמאיר לאורך שנים עשרות הישגים מרהיבים עליהם חתומה בכתב ידה האקדמיה הישראלית״.

השר התייחס לתהליכים המשמעותיים שחוותה מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל בשנים האחרונות, בהם הגדלת מספר הסטודנטים במקצועות ההייטק וההנדסה למול הירידה במספר המשפטנים, הובלת תכנית לפיתוח ההשכלה בפריפריה, תגמול מילואימניקים ומתן הקלות לנשותיהם בגין שירות מילואים, הגדלת מספר הסטודנטים הערבים פי 3 במוסדות האקדמיה (״אינטרס לאומי של מדינת ישראל״) וכן התפתחות המגזר החרדי (״תהליך צמיחה איטי שדורש סבלנות״).

בנט התייחס לביקורת שהושמעה כלפיו בידי ראשי האוניברסיטאות בפתח שנת הלימודים האקדמית ואמר ״בעת מינויי לתפקיד שר החינוך ויו"ר המל״ג, מעולם לא התחייבתי על סעיף חנופה או ריצוי של אף אחד מהגורמים עמם עובדת המערכת עליה אני מופקד. אני יכול לומר היום בבטחה – עשינו מהפכה. נושאת המטוסים שנקראת האקדמיה הישראלית כבר לא עוגנת בחוף של מחשבות מסוג אחד בלבד״.

הוא הוסיף כי ״זכינו לקיתונות של התנגדות קשה מצד המוסדות האוניברסיטאיים הוותיקים ש – הגיע הזמן לומר את האמת – פשוט לא מעוניינים להיפתח לתחרות. כדי למנוע תחרות, הושמעו לאורך הדרך כל הסיבות שרק ניתן לדמיין, בהן הטענות המופרכות לפוליטיזציה באקדמיה והפיכתה ל'סניף של הבית היהודי'.

''האקדמיה הישראלית איננה, לא הייתה ולא תהיה סניף של הבית היהודי, אך היא גם חדלה מלהיות המגרש הביתי של שוברים שתיקה והשמאל הקיצוני״.

בנט הביע ביקורת על אנשי האוניברסיטאות ואמר ״דווקא אנשי האקדמיה, הפלורליסטים, אבירי חופש הביטוי, צריכים לשמוח על הגיוון ופתיחת השורות גם לקולות ומוסדות נוספים שקולם לא נשמע עד כה. להתנגדויות הללו מעולם לא היה בסיס שאינו החשש מתחרות״.

״תמוהות בעיניי זעקות השבר ונורות האזהרה של נביאי זעם על קיצה של אקדמיה עצמאית וחזקה. האקדמיה בישראל חיה ותוססת, כך הייתה וכך תישאר״.

בסיום דבריו התייחס השר לפנייתו אל ועד ראשי האוניברסיטאות כדי שיצרף אליו את אוניברסיטת אריאל כחברה רשמית ואמר ״אמרתם שאינכם מועדון סגור? עכשיו העת לעבור ממילים, למעשים. חובת ההוכחה עליכם״.