הנשיא טראמפ חותם על הסנקציות החדשות נגד איראן
הנשיא טראמפ חותם על הסנקציות החדשות נגד איראןצילום: הבית הלבן

בעוד הממשל האמריקני מחריף את הסנקציות על איראן, דווקא ארגון השמאל היהודי-אמריקני ג'יי סטריט, מותח ביקורת חריפה על המהלך.

"החזרתן על ידי ממשל טראמפ של כל הסנקציות על איראן, מהווה ניצחון לגורמים הקיצוניים במשטר האיראני שמבקשים לפגוע בארצות הברית ובבנות בריתה ועלולה להוביל לעוד מלחמת ברירה הרסנית במזרח התיכון", טוענים בג'יי סטריט.

בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי "בשעה שהגורמים הקיצוניים באיראן ניסו כל העת לפגוע במאמצים הדיפלומטיים, לייצר אי יציבות אזורית ולפגוע במעמדה ובהשפעתה של ארצות הברית, הגיע הנשיא האמריקאי ובהחלטה אחת תרם לקידומם של כל אותם יעדים. הפיצול שהחלטתו של טראמפ יוצרת בקרב חברות הקואליציה הבינלאומית, מהווה רוח גבית לרוחות הקיצוניות באיראן ומחוצה לה".

"בזמן שהגורמים הכי קיצוניים באיראן ירוויחו מההחלטה, רבים אחרים יסבלו. אזרחי איראן, יסבלו ממחסור גדול יותר במשרות ובתרופות. בעלות בריתה של ארצות הברית יאלצו לבחור בין עמידה בהתחייבויותיהן על פי ההסכם לבין גישה לשוק האמריקאי ויאבדו עוצמה כלכלית ופוליטית לטובת רוסיה וסין", טענו בארגון השמאל והוסיפו כי "מדינת ישראל וכל אותם גורמים שמאוימים בידי איראן ושליחי הטרור שלה יאלצו להתמודד עם גורמי טרור שיקבלו חיזוק נרחב יותר מגורמי הממשל הקיצוניים באיראן".

"רוב הציבור האמריקאי מתנגד למדיניותו הפזיזה של הנשיא טראמפ וקורא לקונגרס למנוע מהמצב להתדרדר לכדי סכסוך אזורי. הקונגרס החל לקדם חקיקה דו מפלגתית שתמנע מימונה על של מלחמה לא מאושרת נגד איראן ובעוד מספר ימים לבוחרים ברחבי ארצות הברית תהיה הזדמנות לבחור קונגרס חדש שיוכל לשמש כמגן מפני המדיניות המסוכנת וההרסנית של דונלד טראמפ במזרח התיכון", סיכמו בג'יי סטריט.

בישראל דווקא קיבלו את הבשורה על החמרת הסנקציות בשמחה מופגנת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר את ההחלטה כ"יום היסטורי, זה היום שבו ארה״ב בהנהגת הנשיא טראמפ הטילה סנקציות קשות ביותר על איראן. הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו על איראן מאז שהתחיל המאמץ לעצור את התוקפנות שלה".

"אנחנו רואים את ההשפעה של הסנקציות האלה בשטח כבר עכשיו", ציין נתניהו, "אנחנו רואים את זה בצמצום תקציבים לגורמי התוקפנות שאיראן מקיימת בתוך שטחה ומעבר לשטחה. הגל השני של הסנקציות, בייחוד הסנקציות שהוטלו על ה'סוויפט', מערכת הסליקה הבנקאית בה משתמש המשטר האיראני, התוספת הזו תטיל מחנק גדול מאוד על משטר הטרור של איראן".

"אני האמנתי שהסנקציות חייבות לכלול את האלמנט הזה של סליקת האשראי. העלתי זאת מספר פעמים, גם בפגישתי האחרונה עם שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ׳ין, ואני שמח על כך שארה״ב אכן החליטה לכלול בסנקציות הקשות גם את המרכיב הזה, מרכיב האשראי", סיפר נתניהו.

ראש הממשלה הדגיש, "איראן היא האיום הגדול ביותר על ישראל, על המזרח התיכון ועל שלום העולם. אתם יודעים שבמשך שנים ארוכות אני הקדשתי את זמני ומרצי למלחמה באיום האיראני. בעניין הזה הלכתי כמעט נגד כל העולם. היום אנחנו רואים את תוצאות המאבק הממושך והרצוף הזה. אני מבקש להודות שוב לנשיא ארה״ב דונלד טראמפ על החלטה אמיצה, נחושה וחשובה. אני חושב שהדבר הזה תורם ליציבות, לביטחון ולשלום. זה נכון שיכולות להיות עוד מהמורות בשטח, אבל צריך לבוא לזה מתוך עמדה מאוד תקיפה ואיתנה, גם מוסרית, גם כלכלית וגם ביטחונית. זה יום גדול מאוד למדינת ישראל. זה יום גדול לעם ישראל. זה יום גדול לעתיד ישראל".