יותר גיוון. ספריית אוניברסיטת אריאל
יותר גיוון. ספריית אוניברסיטת אריאלצילום: רויטרס

פרופ' אורציון ברתנא, ראש החוג לספרות באוניברסיטת אריאל ולשעבר חבר במועצה להשכלה גבוהה, מברך בערוץ 7 את שר החינוך נפתלי בנט על השינוי שהוביל בעולם האקדמיה הישראלי.

"העולם האקדמי הוא היום בהחלט טוב יותר פתוח וליברלי לדעות נוספת בזכות ההשתדלות של שר החינוך שהביא לתוצאה הזאת", מציין ברתנא.

עם זאת מציין ברתנא, "אני רק רוצה לשים הסתייגות אחת: רוב המלחמות בעולם האקדמי הן קודם כל תקציביות ופחות אידאולוגיות. יש כאן מלחמת קיום. כל אוניברסיטה רוצה לשמור על עצמה. כך היה גם כשהוקמה אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת חיפה. תמיד יש את האוניברסיטאות הקיימות שמתריעות מפני אלה המוקמות".

לדבריו, הפיכת אוניברסיטת אריאל לאוניברסיטה וכל הצעדים שבאו לאחר מכן הם ההוכחה לשינוי, "במשך שנים רבות האוריינטציה הייתה של השמאל אבל זה הולך ומתפוגג גם כתהליך טבעי. החברה הישראלית הפכה פחות מחויבת לאידאולוגיה, לטוב ולמוטב. ההכרזה על אוניברסיטת אריאל ומתן אפשרות למוסד נוסף להעניק תואר שלישי אלה פעולות חשובות".

פרופ' ברתנא מעריך כי כיום מרצה עם דעות לאומיות יוכל למצוא את עצמו ברוב האוניברסיטאות, "אני לימדתי שנים לא מעטות גם באוניברסיטת תל אביב, גם בבן גוריון וגם בבר אילן ולעתים שמעתי קולות של הרמת גבה כלפיי. כמרצה שמחזיק רחמנא ליצלן בדעות לאומיות, החיים שלי היו קצת יותר קשים אבל בהחלט היה לי מקום, כי זה לא היה אף פעם שחור לבן. אבל אני יכול להגיד שהיום מרצה ששמו הולך לפניו, שמקבל מלגות ממדינות בעולם ומפרסם מאמרים בכל מקום, זה מה שיקבע את עתידו. כל אוניברסיטה תמדוד קודם את זה ופחות את תפיסת העולם שלו לטוב ולמוטב".

פרופ' ברתנא עורך את כתב העת החדש "נכון" שעוסק באוטופיה ודיסטופיה בספרות. לדבריו העולם הספרותי עוסק תמיד בטוב האוטופי, "כל אדם יש לו אוריינטציה ערכית או דתית, כולם רוצים גן עדן ולא גיהנום. אז בעצם הספרות הטובה מנסה להצביע מהי האוטופיה איפה הטוב ולאיזה כוון צריכים להגיע, והצד ההפוך זה איפה הרע שמאיים עלינו איזה אסונות אורבים לנו ולאיזה פח אנחנו עלולים ליפול אם לא נזהר. בכתב העת אנחנו מחדדים את זה ומראים מה חשוב לאנשים ומה המטרה שלהם".