המפגש עם ראש הממשלה
המפגש עם ראש הממשלהצילום: אלי איטקין

ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב נפגש עם נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט במהלך סמינר לרבני קהילות שקיימה הוועידה בסופיה שבבולגריה.

''אני גאה במערכת היחסים הקרובה והמצוינת עם ישראל והעם היהודי", אמר בוריסוב. ''יש לנו כידוע לכם היסטוריה ארוכה עם העם היהודי. מלך בולגריה עמד מול הנאצים בנחישות ולא אפשר להם לגעת ביהודי בולגריה. ידענו להגן על יהודי בולגריה ומוסדותיה מתוך אהבה וכך נמשיך ונתגבר את עזרת הממשלה למוסדות הקהילה ולאבטחת הקהילה היהודית", הבטיח.

בפגישה השתתפו הרב הראשי לבולגריה וסופיה הרב יואל יפרח, נציג 'ועידת רבני אירופה' ב'איחוד בתי הכנסת בעולם' הרב גרשון גוטמן, סגן שר החוץ גיאורג גיאוגרף הממונה על תיק האנטישמיות והדתות, ראש עיריית סופיה יורדננקה פנדקובה, ראש מטה נשיא הועידה גדי גרוניך, נשיא הקהילות היהודיות בבולגריה ונשיא הקהילה בסופיה אלכסנדר אוסקר, יו"ר איגוד ידידי ישראל בבולגריה 'נגף' ניקי גלבוב ונציג הוועד היהודי-האמריקאי AJC ויקטור מלמד.

ראש הממשלה בוריסוב, ידיד חם של ישראל והקהילה היהודית, בירך על מינויו של הרב יואל יפרח כרבה החדש של בולגריה ושיבח את ראשי הקהילה על הקמת בית הספר היהודי בבולגריה בחסות 'קרן לאודר'. בביה"ס החדש ילמדו בשנה הבאה 300 תלמידים. עד היום למדו התלמידים היהודיים בבתי ספר ממלכתיים.

בוריסוב הוסיף כי 300 אלף התיירים היהודים הפוקדים את בולגריה בשנה הם עדות חיה להרגשה הטובה שלהם בארצו וכי יעשה הכול בכדי לטפח את הקשר החם עם ישראל והעם היהודי בכלל ולדאוג לאבטחתם כמו שצריך. ''אתם בידיים טובות'', ציין בסיפוק.

הרב פנחס גולדשמידט אמר לבוריסוב כי העם היהודי לא ישכח את עמידתה האמיצה של ההנהגה הבולגרית מול חיית הטרף הנאצית וכי בשם עמו הוא מבקש להודות על הצלת יהודי בולגריה. ''אנחנו יודעים ומרגישים שאנו באים לידידי אמת מהעבר וההווה ובטוחים כי תמשיכו ביתר שאת וביתר עוז לאבטח ולטפח את הקהילה היהודית ומוסדותיה''.

רה"מ נענה להזמנת הרב גולדשמידט להשתתף במושב מיוחד של 'ועידת רבני אירופה' על אבטחת הקהילות היהודיות באירופה במהלך 'ועידת מינכן לביטחון' הקרובה בה משתתפים ראשי מדינות ומומחים לביטחון לאומי מרחבי העולם.

הסמינר שעסק בנושאי 'משפחה וקהילה' התקיים בחסות הקהילה היהודית בסופיה, מכון 'חרוב' והמערך לשירותים רוחניים בתפוצות בהשתתפות עשרות רבני קהילות מ-11 מדינות באירופה.

הקהילה היהודית בבולגריה מונה כ-2500 יהודים המפוזרים בעשר קהילות, רובם בסופיה הבירה. בפלובדיב הסמוכה יש גידול מבורך בקהילה ועתה נערכים למציאת רב מתאים קבוע לקהילה. בבית הקהילה היהודית 'שלום' בסופיה מפעילה הקהילה גני ילדים ובהם כשמונים ילדים.

בשנה האחרונה חלה התעוררות תורנית רבה בקהילה ובמקביל עלייה מתמדת בצרכני הכשרות למהדרין. הקהילה מבצעת שחיטת עופות בכשרות בד"צ שטרסבורג ובכל שלושה חודשים מקיימת שחיטת בקר בבית מטבחיים מקומי בהשגחת הרבנות הראשית של בולגריה. כ-250 משפחות מזמינות מוצרי בשר כשרים למהדרין לבתיהם ומסעדה כשרהמופעלת בימי חול ובשבתות וחגים ברישום מראש.

בית הכנסת הגדול והמפואר שהיה סגור בימי הקומוניזם פועל כיום באופן סדיר. בימים אלה משופץ בית הכנסת באמצעות הקהילה היהודית ובתרומת רון לאודר הותקנה מערכת חימום רצפתי. הקהילה מפעילה בית אבות ומספקת מצות וארבעת המינים לכל יהודי המדינה.