בניגוד להנחיותיו. מנדלבליט
בניגוד להנחיותיו. מנדלבליטצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

דבריה של המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, תגובת השרה שקד ותגובת היועמ"ש לתגובת השרה שקד מחוללת סערה בזירה הפוליטית והמשפטית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד זאב לב, איש התנועה למשילות ודמוקרטיה, ששיגרה בימים האחרונים מכתב אזהרה אודות אג'נדות היועמ"שים ותפקודם.

עו"ד לב מספר כי במכתב לשרה שקד הציגה תנועתו את משמעות התנהלותם הבעייתית של היועצים המשפטיים, "הם עברו כל גבול, הם עוברים על החוק ועל הנחיות היועמ"ש. זה קורה בחודשים האחרונים בלי סוף כי הסכר נפרץ".

כשהוא פורט את הטענות, מבהיר עו"ד לב את החריגה הבלתי חוקית של היועמ"שים מגבולות תפקידם: "כל עובד ציבור כפוף לתקנות שירות המדינה שמכפיפות אותו להנחיות היועמ"ש שקובע את המדיניות המשפטית לעובדי ציבור", מקדים עו"ד לב ומספר: "היועמ"ש הוציא הנחיה שעובדי ציבור לא יביעו בוועדת הכנסת עמדה הסותרת את עמדת הממשלה. הוא מבהיר שכל עוד מדובר בדיונים פנימיים מקצועיים הם יוכלו להביע עמדה, אבל אחרי שהתקבלה החלטת ממשלה הם לא יוכלו להביע עמדה מנוגדת. עברה על ההנחיה הזו מצדיקה קובלנה ופתיחה בהליך משמעתי".

לדבריו, בפועל נראה שהנחיה זו חלה על כל עובדי הציבור והמדינה למעט היועצים המשפטיים ועובדי משרד המשפטים שמתנהלים כאילו אין דין ואין דיין: "כך קורה שיועצת משפטית נושאת נאום נגד הצעת חוק ממשלתית. כך קורה שיועצים משפטיים מוציאים מכתב, שדלף לתקשורת בצורה עלומה, ובו התנגדותם לחוק היועמ"שים".

עו"ד לב מציין בדבריו כי כך התנהלו היועמ"שים גם בחקיקה שאינה נוגעת ישירות אליהם כדוגמת חוק ההסדרה, חוק המסתננים וחוק הלאום. "כל מה שלא בא להם טוב בעין הם תוקפים אותו", הוא אומר ומדגיש כי הנחיית היועמ"ש חלה במפורש באופן רוחבי גם עליהם, ואולם הם בוחרים לנהוג בניגוד לה.

לב מציין בדבריו כי באשר ליועמ"ש עצמו היה מקרה בו התבטא בניגוד לעמדת הממשלה וספג על כך ביקורת תקשורתית כאשר נטען שהוא פועל בניגוד להנחייתו שלו, ובמענה הוא טען שהוא עצמו אינו נכלל בהנחיה זו, אמירה שלטעמו של עו"ד לב היא "קטסטרופה", כלשונו, אך כאשר מדובר בשאר היועמ"שים הדבר ברור שעליהם לפעול על פי ההנחיות והמגבלות שהושתו עליהם.

"אנחנו שמחים מאוד שהשרה שקד החליטה להפסיק את מדיניות ההבלגה הארוכה. זו תגובה חשובה. באשר לתגובת היועמ"ש יש בה צד חיובי וצד שלילי. הצד החיובי הוא שבשורה התחתונה זילבר לא תייצג בינתיים את הממשלה בממשלה ובכנסת. מצד שני היועמ"ש אומר שהדברים יתקבלו כי הפרה את הנחיותיו ולא כי התנהלה בצורה שכזו. הוא נלחם על כבודו ולא על תפקודה כעובדת ציבור".