ניצחון והפסד ביחד. טראמפ
ניצחון והפסד ביחד. טראמפצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

תוצאות בחירות אמצע הקדנציה מעניקות לטראמפ הישג צפוי בסנאט אבל גם הפסד צפוי בבית הנבחרים. איך תיראה המחצית השנייה של כהונתו עם המורכבות הזו?

על כך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הפרופ' זוהר שגב, מומחה לפוליטיקה האמריקאית הקובע כי מכאן ואילך צפויות שנתיים "מעניינות" תחת שרביטו של טראמפ.

"מבחינת הדמוקרטים זה הישג חלקי אבל חשוב. אם הם לא היו משתלטים על בית הנבחרים המשבר היה עמוק מאוד לקראת הבחירות הבאות".

עם זאת המציאות החדשה הופכת את מלאכתו של הנשיא למורכבת הרבה יותר שכן "כל החקיקה צריכה לעבור בשני הבתים", ולכך נכון להוסיף את יכולותיו של בית הנבחרים לפתוח בחקירות אישיות ופוליטיות נגד הנשיא, עובדה שתקשה מאוד על תפקודו של טראמפ.

"הסנאט עוסק בשימועים ובהחלטות על בעלי תפקידים וזה נותן לטראמפ חופש פעולה משמעותי", אומר פרופ שגב, אך מיד מציין כי עשויות להיות מעתה ואילך לטראמפ גם בעיות מבית, גם ממפלגתו שלו: "העובדה שהדמוקרטים נמצאים בבית הנבחרים תיתן רוח גבית לחלק מהרפובליקנים שאינם מאוהביו של טראמפ להתנגד ליוזמות החקיקה שלו בסנאט. לא בטוח שרומני יראה תמיד עם טראמפ את המציאות...".

באשר לחקירות הנשיא ואפשרות לפתיחה בהליך של הדחה אומר שגב כי המהלכים צפויים להתחיל ממש בקרוב על ידי הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, אם כי "המערכת הבירוקרטית האמריקאית מסורבלת".

פרופ' שגב מתייחס גם להתגייסות הרחוב האמריקאי להצבעה בבחירות אלה ואומר כי "חזינו בתופעה יוצאת דופן. בדרך כלל בחירות האמצע מאוד רדומות ואחוזי ההצבעה מאוד נמוכים עם יתרון מובנה למפלגה הרפובליקנית, כי הם אלה הולכים יותר להצביע. העוצמה וההשתתפות שאנחנו רואים בבחירות האחרונות יוצאות דופן".

דמותו ופועלו של טראמפ עד כה הם שהובילו הן את הדמוקרטים והן את תומכיו הרפובליקנים לצאת אל הקלפיות ושגב מציין כי "היה ויכוח אצל הדמוקרטים במעין 'משחק עדין'. מצד אחד רצו להעצים את הויכוח כדי להוציא את התומכים שלהם, אבל לא רצו להעצים אותו יותר מדי כדי לא לגרום לרפובליקנים לצאת גם הם ולהצביע".

"אם התוצאה הייתה שונה והרפובליקנים היו שולטים על שני הבתים זה היה מסמן בצורה ברורה שטראמפ יוכל לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית ובהמשך לזכות בבחירות. כעת זה מורכב ותלוי בכלכלה האמריקאית שתלויה במהלכים מול סין, תלוי בחקירות, תלוי בבעיה המובנית של הדמוקרטים ועוד. אין ספק שיש גל דמוקרטי אבל צריך להסתכל עליו בערבון מוגבל כי בדרך כלל למפלגה היריבה לנשיא יש יתרון בבחירות האמצע. זה לא צונאמי שלו קיוו הדמוקרטים".