אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: נועם מושקוביץ/פול

גורמים במשרד המשפטים מחו אחר הצהריים (רביעי) בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הטיפול בסערת המשנה לו דינה זילבר ודרישת השרה שקד להדיח.

הדברים נאמרו בכינוס פנימי של המשרד עם אנשי מחלקתה של זילבר.

מנדלבליט הגיב לדברים ואמר כי הפסקת הופעותיה של זילבר בכנסת אינה בגדר ענישה. על פי דיווחים אמר היועץ בשיחה הסגורה כי "דינה זילבר לא תעבור משפט שדה".

הוא הוסיף כי התלונות נגד זילבר ייבחנו במלוא שיקול הדעת.

לדבריו, הוא לא יקבל התערבות חיצונית בעניינים שתחת ניהולו ולא יסכים למצב שמישהו במחלקת ייעוץ וחקיקה בה עובדת זילבר ירגיש מאויים.

בצהריים התייחס שר החינוך נפתלי בנט לדרישתה של שרת המשפטים איילת שקד לפטר את המשנה ליועמ"ש דינה זילבר והבהיר כי לא יקבל מצב שבו זילבר תמשיך לכהן בתפקיד.

״אני מודיע שאם זילבר לא תפוטר, כל עוד היא תגיע לישיבת הממשלה אנחנו נצא ולא נשתתף בישיבה כשהיא נמצאת שם", אמר בנט בראיון לרשת ב'.

''תפקידה לייעץ משפטית, לא לחנך אותנו. היא סובלת משכרון כוח וברור שהדברים שלה הם פוליטיים. שתתכבד ותתפטר ותרוץ לפוליטיקה אם היא רוצה. לייעץ לנו היא סיימה״, הבהיר יו"ר הבית היהודי.

מוקדם יותר היום הודיעה שרת המשפטים שקד כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה זילבר לא תגיע לדיוני הכנסת עד אשר יסיים היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את הבירור בעניינה.

"היועץ או מי מטעמו יכול להגיע ולהציג עמדה משפטית מנוגדת, אבל לא עמדות פוליטיות", אמרה שקד בוועידה לבטיחות בדרכים של TheMarker. ''אם פקיד ציבור בכיר רוצה להיכנס לסוגיות פוליטיות - יתכבד ויתפטר, ויצטרף לאחת המפלגות או למגזר השלישי. אי אפשר לעשות את זה כחלק מהייעוץ המשפטי לממשלה''.

"יש ויכוח על סמכויות היועמ"ש. אנחנו חלוקים בעניין דינה זילבר - והשורה התחתונה היא שכרגע היא לא מגיעה לכנסת ולממשלה עד שהיועמ"ש יסיים את הבירור בעניינה. זו השורה התחתונה וזה מה שחשוב. יש הנחיות יועמ"ש ויש תקשי"ר. כל פקידי הממשלה מחויבים לעמדת הממשלה כשהם מגיעים לכנסת. העמדה נקבעת בוועדת שרים לחקיקה - אחרת אי אפשר לנהל את המדינה".

שקד הוסיפה: ''התקשי"ר חל גם על המשנה ליועמ"ש. זה נכון שאפשר להביע עמדה משפטית גם אם היא מנוגדת לעמדת הממשלה, אבל פקיד ציבור בכיר ככל שיהיה - לא יכול להיכנס לעניינים פוליטיים. זה עושה נזק".

זילבר כועסת

הבוקר שיגר היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט מכתב לשרת המשפטים שקד בעקבות דרישתה לאסור על המשנה ליועמ"ש דינה זילבר לייצג את הממשלה בכנסת או בבית המשפט העליון.

''החלטה על התייצבותו של גורם משפטים הכפוף לי הינה החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית ואין מקום להתערבות בסמכות זאת'', כותב מנדלבליט לשקד.

''איני מקבל את התפיסה העקרונית שעשויה להשתמע ממכתבך", מציין היועץ המשפטי לממשלה ומבהיר כי יבחן ויחליט כיצד להתייחס להתבטאויותיה של זילבר אתמול בוועדת החינוך של הכנסת נגד חוק הנאמנות בתרבות.

''בכוונתי לבחון את ההתבטאויות המובאות במכתבך ובהמשך אעדכנך כיצד מצאתי לנכון לפעול בנושא'', כך מנדלבליט במכתבו לשרה שקד.

כאמור, על אף מכתבו של היועמ"ש מנדלבליט, הוא הסכים כי המשנה ליועמ"ש זילבר לא תשתתף בדיוני ועדות הכנסת ודיוני ממשלה עד תום הבירור בעניינה.

אתמול, נזכיר, שיגרה שרת המשפטים שקד מכתב ליועץ המשפטי לממשלה שבו היא אוסרת על המשנה ליועמ"ש דינה זילבר לייצג את עמדת הממשלה וגופי הממשלה השונים בפני ועדות הכנסת.

הרקע למכתב החריף הוא הופעותיה של דינה זילבר אתמול והיום בועדות הכנסת, במהלכן הביעה התנגדות להצעות חוק ממשלתיות המקודמות מטעם משרד המשפטים (חוק היועמ"שים) ומטעם משרד התרבות והספורט (חוק הנאמנות בתרבות).

במכתבה מציינת שקד כי שני הנאומים שנשאה זילבר מהווים עבירה משמעתית על פי תקנון שירות המדינה, והיא דורשת ממנדלבליט לפעול בעניין.

לקריאת מכתבה המלא של שקד ליועמ"ש לחצו כאן

"ניכר ממעשיה החוזרים ונשנים של זילבר שאין היא מבקשת לפעול על פי הנחיות התקשי"ר, הנחיות היועץ המשפטי לממשלה (או כל כלל בסיסי אחר של מנהל תקין המובן מאליו לכל גם מבלי שיועלה על הכתב). ניכר גם כי אין היא מבקשת לפעול כיועצת משפטית באופן מקצועי וישר", מציינת שקד במכתבה.

"אין מנוס מלקבוע כי תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצה לתפקיד פוליטי במסגרת מפלגה ממפלגות הכנסת", מוסיפה שקד.

לאור כל זאת קובעת שקד, "אשר על כן, החל מהיום סיימה הגברת דינה זילבר לייצג את עמדתי, עמדת משרדי או עמדת הממשלה, בממשלה, בוועדה מוועדותיה, או בוועדה מוועדות הכנסת".

שקד מוסיפה ומבהירה, "היא (זילבר - ש"פ) אינה רשאית להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד, ובכל דיון בו מבקשת הממשלה או הכנסת לקבל את עמדת משרד המשפטים בנוגע לתחומי הביטחון, דיני אוכלוסין, המשפט המנהלי, עבודת הממשלה, תמיכות, הנצחה, ביקורת שיפוטית, תרבות, מכרזים, סדרי דיון בבג"צ, שלטון מקומי, חקלאות וטוהר המידות (או כל עניין אחר עליו הייתה מופקדת זילבר עד היום9 אבקש לתאם עם לשכתי הגעת נציג אחר אשר יציג את עמדת הממשלה".

"בנוסף לצעדים בהם נקטתי אבקשך לבחון מצדך את מעשיה של זילבר לאור כלליו של התקשי"ר, תקנון הממשלה והנחיות היועץ המשפטי לממשלה. אמתין עד לקבלת המלצותיך", חותמת שקד את המכתב.