לחשוב חינוך

לקראת שנת השמונים להקמת ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה: זמן לבחינת האתגרים המתחדשים בשדה החינוך התורני. דעה

הרב יונה גודמן , ל' בחשון תשע"ט

הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמן
צילום: יוני קמפינסקי

החודש אנחנו נכנסים לשנת ה‑80 לייסודה של אם הישיבות התיכוניות ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה. מפעל הישיבות התיכוניות והאולפנות הביא ברכה עצומה לעם ישראל. ברם, החיים מתחדשים ומשתנים בקצב מסחרר ותובעים מאיתנו לגדול עמהם. כל מוסד תורני נדרש לגבש את דרכי ההתמודדות שלו עם שאלות של מדיניות חינוכית ורוחנית שהמציאות מציבה.

נדמה כי אפשר להצביע על עשרה תחומי יסוד שבהם כל מוסד נדרש לגבש את משנתו בימים אלה.

משמעת לעומת חופש: עד כמה הישיבה מאפשרת חופש לתלמידיה, ועד כמה היא דורשת מהם משמעת, הן בנוכחות בשיעורים ובפעילויות החינוכיות והן במרחב הצמיחה שהיא מאפשרת לתלמידיה בלבושם ובאורח חייהם הדתי.

קשר אישי לעומת סמכותיות: עד כמה חותרת הישיבה לפתח קשרים אישיים בין הצוות ובין התלמידים לעומת עוצמת המעמד הסמכותי שהיא חפצה לטפח כלפי מחנכיה? ובמילים אחרות, היכן למקד את מערכת היחסים של הצוות עם התלמידים במתח שבין אהבה ליראה.

יחסה ללימודי חול: האם הישיבה חותרת לצמצם ככל האפשר את לימודי החול, תוך אמונה כי בגיל זה ראוי להתמקד בלימודי קודש, ואולי רואה היא בלימודי חול דבר בעל ערך שראוי לשלב לכתחילה בתוכנית הלימודים?

סוגיית האחידות הרוחנית: האם הישיבה משתדלת שכל מחנכיה יְיצגו תפיסה רוחנית אחידה או שמא מבכרת היא לגבש צוות מגוון שדמויות בו היונקות מבתי מדרש שונים?

דמוקרטיה: האם הישיבה מעודדת את תלמידיה ליטול חלק ממשי בעיצוב דרכה, או שעצמאות התלמידים מתגלה בעיקר בתחומי הפנאי?

חינוך לעומת הישגיות לימודית: עד כמה תופסת ההישגיות הלימודית מקום מרכזי לעומת ההשקעה בתהליכים החינוכיים?

הפתיחות: עד כמה הישיבה רואה ערך בחשיפה למנעד דעות, בתוך עולם התורה ואף מחוצה לו? נושא נוסף הוא ההטרוגניות: עד כמה הישיבה חפצה לקבל מגוון תלמידים, לעומת רצונה לחזק את תלמידיה באמצעות אווירה של חממה תורנית?

ריבוי כישורים: עד כמה עיסוקה המרכזי של הישיבה הוא בלימוד, ועד כמה היא מפתחת בצורה רחבה מגוון כישורי חיים באמצעות אומנות, מוזיקה, טבע, דרמה, צילום ועוד.

עבודת ה': האם לב החינוך התורני נעשה באמצעות לימוד תורה עמוק יחד עם קיום מצוות, או שמאמינים כי נדרש גם עיסוק ישיר ומשמעותי בעבודת ה' כדבר אשר מדברים עליו מפורשות, ומה יחסה של הישיבה לרוחות החסידות המתרחבות במחננו.

אתגרים אלה הם רק חלק קטן מהשאלות שאיתן מתמודדים ראשי ישיבות ואולפנות, כמו גם מנהלי בתי ספר תיכון. המשותף להם הוא ההבנה שיצאנו מהגלות ומהחינוך שאפיין אותה ושאנו חפצים לבנות חינוך תורני הראוי לדור של ראשית צמיחת הגאולה. לשאלות אלה אין תשובת מרשם נכונה, ועלינו להתייחס בכבוד למי שבחן אותן בעיניים של תורה והגיע למסקנות שונות משלנו. בה בעת, עיקר המשימה שלנו הוא לגבש את דרכנו, בישיבה אך גם בבית, מתוך מודעות, ענווה ואמונה.

הכותב הוא מנהל חינוכי של רשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא ומרצה במכללת אורות ישראל