אבו מאזן בישיבת המועצה הלאומית הפלסטינית ברמאללה
אבו מאזן בישיבת המועצה הלאומית הפלסטינית ברמאללהצילום: רויטרס

תנועת 'פתח', בראשה עומד אבו מאזן, מותחת ביקורת חריפה על חמאס בעקבות הסכם "השקט" עם ישראל שאפשר העברת מזומנים מקטר לרצועת עזה לצורך תשלום משכורות עובדי המגזר הציבורי של שלטון חמאס.

בהודעה שפרסמה ביום שישי נאמר, כי תנועת 'פתח' מתנגדת לממקח וממכר של הדם הפלסטיני בתמורה למיליארדי דולרים או להתמקחות על העיר אל-קודס (ירושלים) וזכות השיבה בתמורה לדולרים ולכסף, ועל רקע זה היא הפנתה שאלה לחמאס: מה משמעות הכנסת הכספים לחמאס בתמורה להקלות של ישראל ולתמיכה אמריקנית?.

אוסאמה אל-קוואסמה, חבר המועצה המהפכנית של תנועת 'פתח' ודוברה הרשמי, אמר כי חמאס ניצלה את הילדים והנשים ואת הסבל של העם הפלסטיני בעזה לצרכים מפלגתיים צרים.

הוא האשים את חמאס בהסכמה לתנאים הציוניים – אמריקניים, לעיקרון של "דם תמורת כסף", לעמדה הישראלית המצדדת בפתרון הומניטרי כלכלי לבעיית עזה לקידום עסקת המאה, היא היוזמה האמריקנית ליישוב הסכסוך. לדבריו, חמאס מיישמת את התוכנית הישראלית של פילוג ופיצול".

העיתון אל-חיאת מסר השבוע, כי הסכם ההסדרה בין ישראל לחמאס יתמשש בשני שלבים בפרק זמן של שישה חודשים. במסגרת ההסכם יורחקו תהלוכות השיבה ל-400 מטר מגדר הגבול ויושמש מעבר ימי בטוח בין רצועת עזה לקפריסין לאחר רגיעה בשטח והסכם פיוס לאומי פנים פלסטיני.

מקורות פלסטינים בכירים מסרו לעיתון, כי מצרים מנסה להגיע ל"שקט" (הודוא) ולא ל"רגיעה" (תהדיאה) או ל"הפסקת אש" (הודנה), וזאת כשלב ראשון זמני וקצר לפני עריכת פיוס פנים פלסטיני שיאפשר הגעה להסכם על רגיעה.

עוד מסרו הגורמים הפלסטינים, כי השלב הראשון ה"שקט" ייארך שבועיים והשלב השני שישה חודשים. בשלב הראשון יועבר דלק לתחנת הכוח ברצועת עזה, ישראל תמשיך לספק120 מגהווט לרצועה גם אם הרשות הפלסטינית לא תשלם עבור צריכת החשמל, יועברו משכורות לעובדי המגזר הציבורי, ויורחב אזור הדיג ל-12 מייל ימי.

בתמורה הפלסטינים יפסיקו את שיגור בלוני התבערה ואת הניסיונות לחדור את הגבול או להרוס את גדר הגבול.

בשלב בשני תוגדל אספקת החשמל מישראל ל-150 מגהווט, יורחב אזור הדיג ל-20 מייל לימי, יוגדל היקף היבוא והיצוא, ייפתח מעבר ימי לקפריסין ויבוצעו פרויקטים שיספקו מקומות עבודה זמניים. במקביל, יורחקו המפגינים למרחק של 400 מטר מהגבול.