הטקס לציון 100 שנה למלחמת העולם הראשונה
הטקס לציון 100 שנה למלחמת העולם הראשונהצילום: רויטרס

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מתח היום (ראשון) ביקורת עקיפה אך ברורה על נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנאומו בטקס הזיכרון לחללי מלחמת העולם הראשונה, אשר נערך במלאת מאה שנים לסיום המלחמה הנוראה ההיא.

מקרון קבע שהפטריוטיזם הוא "בדיוק ההיפך" מהלאומנות, וכי "לאומנות היא בגידה בפטריוטיזם". הדברים התקבלו כתשובה ברורה לאמירות של טראמפ, אשר הצהיר באחרונה שהוא מגדיר עצמו כלאומן – וזאת בניגוד לגלובליסטים.

טראמפ הבהיר במספר נאומים שנשא מתחילת כהונתו שהוא סבור שכל מדינה צריכה לפעול בראש ובראשונה למען אזרחיה-היא והאינטרסים של עצמה.

על כך אמר היום מקרון: "באמירה 'האינטרסים שלנו קודמים, ויקרה לאחרים מה שיקרה', אתה מוחק את הדבר היקר ביותר שמדינה יכולה לאחוז בו, הדבר שמעניק לה חיים, הדבר בעל החשיבות העליונה, שמעניק לה גדולה: ערכיה המוסריים".

"אני יודע שישנם שדים ישנים אשר שבים וצפים", הוסיף המנהיג הצרפתי. "הם מוכנים לזרוע תוהו ומוות. ההיסטוריה מאיימת לעלות שוב על מסלולה הקודר".

טראמפ האזין לדברי מקרון בהבעה קפואה.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה מצידה כי ל"היעדר תקשורת ואי-נכונות להתפשר" עלולות להיות תוצאות קטלניות. גם אמירה זו פורשה כמכוונת כלפי טראמפ.