אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מדענים צעירים המקבלים משרת חוקר באקדמיה, שהיא בבחינת הישג אקדמי משמעותי והכרה בינלאומית, מוצאים לעיתים קרובות כי הם חסרים מיומנויות ניהול הכרחיות לבניית קבוצת מחקר והתנהלות שוטפת מול המערכת האוניברסיטאית.

לשם כך, אוניברסיטאות רבות מקיימות תכניות הכשרה וליווי המבוססות על מודל של הנחייה (Mentoring) על ידי חוקר/ת ותיק/ה.

חוקרות צעירות, בשל היותן מיעוט בקרב חוקרי האוניברסיטה, נתקלות באתגרים ייחודיים נוספים העשויים לפגוע בסיכויי ההצלחה שלהן כמו סטריאוטיפים מגדריים, קושי במיצוב חוקרות כאוטוריטה מדעית, שימור האיזון ביחס עבודה-חיים ועוד.

על מנת לענות על צורך ייחודי זה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב השיקה תכנית פיילוט, בהובלתם של ד"ר גליה מורן ופרופ' אורי אלון, שמטרתה לגבש קבוצת חוקרות צעירות וללמדן שיטה חדשה להתמודדות עם אתגרים אקדמיים המבוססת על הנחיית עמיתים.

בשיטה זו ההנחיה מתבצעת על-ידי הקבוצה, ולא כפי שמקובל במודל הקלאסי, בו ההנחיה נעשית על ידי חוקר/ת ותיק/ה. המטרה היא ליצור קבוצה של חוקרות, מתחומים שונים, שתיתן מענה לאתגרים שכיחים בקרב נשים באקדמיה.

במאמר שהתפרסם בגיליון נובמבר בכתב העת EMBO Reports מתארים הכותבים את השיטה, בדגש על יתרונותיה ביחס לשיטות אחרות, כיצד ניתן וכדאי ליישם את השיטה במוסדות אחרים אקדמיים או בתעשייה.

היוזמה מספקת הדרכה אישית באמצעות קבוצת עמיתות, אשר מתבססת על חוויותיהן של הנשים באוניברסיטה כדרך להתמודד עם האתגרים והחסמים העומדים בפני נשים באקדמיה ובעולם התעסוקה.

צוות הכותבים כלל שתיים ממשתתפות הסדנה, ד"ר שלי לוי-צדק, ראשת המעבדה לחקר הקוגניציה, הזקנה והשיקום באוניברסיטת בן-גוריון, ד"ר נטע סל-מן, מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה, ואת יוזמי התוכנית, ד"ר גליה מורן, מהמחלקה לעבודה סוציאלית, ופרופ' אורי אלון, ממכון וייצמן.

התוכנית התאפשרה בזכות תמיכתם של משרד נשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, והמשרד לקידום נשים באקדמיה, בראשות פרופ' איריס שי.

"מחקרים מראים כי מדעניות מתקשות לייצר קשרי הדרכה באופן עצמאי", אומרת ד"ר לוי-צדק. "תיקון חוסר האיזון הוא קריטי לצורך שוויון ההזדמנויות של נשים בדרכן להפוך למדעניות מצליחות. אנו מוצאים כי קבוצת נשים חוקרות המקדמות פתרון בעיות באמצעות הנחיית-עמיתות הוא מודל מוצלח להשגת מטרה זו, משום שיש פתיחות טבעית הנובעת מדיון בסוגיות בעלות עניין משותף עם נשים אחרות שחוו אותן חוויות".