כיצד נערכים לחורףאלירן אהרון

התנורים ויתר האמצעים בהם אנחנו משתמשים לחימום הבית בימות החורף הקרים כבר הוצאו מהמחסנים, אך יחד עם החום הנעים שהם מפיצים באות גם סכנות לא קטנות.

בראיון לערוץ 7 מספר רס"ר אריק אבולוף, איש שרות הכבאות וההצלה, על ההיערכות המיוחדת בארגון לימי החורף הקרים.

אבולוף מציין את הדריכות וההיערכות הקבועה והמתמדת של הארגון לאורך כל ימות השנה במשימות של חילוצים וכיבוי שריפות, אך מדגיש כי בחורף ההתמודדות הממוקדת היא עם דליקות במבני מגורים, תאונות דרכים בעקבות מזג אוויר והצפות כתוצאה ממשקעים רבים.

"אנחנו ערוכים לתת מענה מבצעי בכל מה שקשור לתרחישים הללו. אנחנו יוצאים במסעות הסברה להזהיר את הציבור הרחב מהסכנות האורבות בפתח, כאשר מאפיינים יותר בחורף הם שריפות במבנים כתוצאה משימוש בתנורים עם חוטי להט שמשאירים אותם דלוקים ליד חומרי בערה כמו סדינים ספות וילונות וכו'".

על תופעות שאותן ניתן לכאורה להגדיר כרשלנות שמובילה לאסונות אומר אבולוף כי הדברים מתרחישים לעיתים בשל חוסר ידיעה "וזה המקום לפנות לאזרחי המדינה ולבקש להקפיד יותר בשטח הפרטי שלנו בכל מה שנוגע לבטיחות באש, להרחיק תנורים, לשים לב שלא נרדמים עם תנורים ואמצעי חימום דלוקים, להפעיל מכשירים על פי הוראות היצרן. יש מי שמשתמשים עדיין בסדיני חימום, לא לישון איתם כשהם דלוקים, לנתק אותם מהחשמל, לוודא שאין קיפולים שגורמים לקצרים. לבדוק את תשתית החשמל על ידי חשמלאי מוסמך כדי שלא יהיה עומס שיביא לכשל שגורם אחר כך לשריפה".

על ההתמודדות עם שיטפונות, תחום שעבורו מוקצית יחידה מיוחדת בשירותי הכבאות וההצלה, יחידה המתמקדת בחילוצים, אומר אבולוף כי "אחד הדברים שהיחידה הזו מתמחה בהם זה חילוץ משיטפונות וממים כמו חילוץ מגובה ומעומק. בכל אירוע שכזה הבקשה שלנו היא שלא לנסות ולחצות נחלים זורמים גם אם נראה שהזרימה חלשה. לעצור את הרכב ולחכות שהזרימה תיפסק כי אף פעם לא ניתן לדעת מתי יבוא הגל שיסחף אותנו במורד הנחל. בכל פעם שמזהים דבר כזה לנסות למנוע מאחרים כניסה ובכל אירוע אנחנו לרשותכם 24\7, טלפון חירום 102, תנו לנו את הפרטים המדויקים ונגיע במהירות האפשרית".

עוד התייחס אבולוף גם להתמודדות הנפשית האישית של הכבאי לאחר התמודדות עם שירפה ומראות קשים: "אנחנו כבר למודי ניסיון וכשאנחנו מגיעים אנחנו נותנים 200 ו-300 אחוזים שלנו כדי להציל חיים ולצמצם פגיעה ברכוש ובנפש בשיתוף פעולה עם המשטרה, מד"א ואחרים. ההתמודדות היא התמודדות יומיומית. אנחנו עושים את המקסימום להצלת האזרחים. לא תמיד זה עולה בידינו, אם בגלל גילוי מאוחר של השריפה על ידי אזרחים ואם בגלל תוצרי הלוואי שנפלטים כתוצאה מהשריפה".

לדבריו "לא פעם אנחנו נחשפים למראות לא נעימים ויש לנו מעטפת של פסיכולוגים שאנחנו יודעים לפנות אליהם ולדבר איתם במקרה של אסונות ומראות זוועה. הכבאים צולחים את זה בהצלחה. התחושה היא תחושה של שליחות באופן חד משמעי".