דובר צה"ל, רונן מנליס
דובר צה"ל, רונן מנליסצילום: הלל מאיר/TPS

בשיחה עם הכתבים הצבאיים מסכם הבוקר דובר צהל, תא"ל מנליס, את עיקר הפעילות הצבאית ואת ראיית הצבא באשר לאירועים.

"את הירי מוביל החמאס יחד עם עוד ארגונים נוספים" אומר מנליס ומסכם: "החל מתחילת האירוע (מאירוע הנט) היו 370 שיגורים ולמעלה ממאה ירוטים". יצוין כי מאז דבריו אלה של מנליס חצה רף השיגורים את קו ה-400.

דובר צה"ל מציין כי הירי בוצע בעיקרו אל עבר העוטף וריכוז מאמץ לעבר מספר ערים בטווחים גדולים יותר והאופן שבו מתבצע הירי מול אותן ערים עושה אתגר למערכי ההגנה ולכן הסגירה אינה הרמטית אבל כמות היירוטים גדולה.

"אל מול זה צה"ל נמצא בתקיפה רחבה של מטרות חיל האוויר, מטוסי קרב וכלי טיס, טנקים, תקיפות מהים. סך הכול בוצעו תקיפות רציפות של למעלה ממאה מטרות, בעיקר חמאס וג'יהאד אסלאמי לאורך כל הרצועה מהצפון, העיר עזה ועד רפיח.

לפי צה"ל הותקפו מטרות מסוגים שונים בעיקר תשתית אבל בתוכן גם מפקדות מחסנים אתרי ייצור אמל"ח כשבמוקד התקיפה ארבעה מבני טרור ייחודים, "בהם מטרת עוצם - בניין ייחודי רב קומות שכל אחד מהם מבנים שהחמאס משתמש בהם כתשתיות טרור".

"במהלך הפעילות הותקפו תחנת הטלוויזיה אל אקצא שידורי תעמולה והסתה, מטה ביטחון הפנים בשכונת רימאל מבנה גדול מאוד מושמד כולו, משרדי מודיעין צבאי בצפון הרצועה נשאר חורבות, בדקות האחרונות מבנה רב קומות בלב העיר עזה שמשתמשים בו גורמים צבאיים של חמאס".

באשר למוכנות הצבא אומר מנליס כי מתקיים תהליך צבירת סדר כוחות רחב, גם ח"יר גם שריון וכוחות נוספים למרחב הרצועה והאוגדה. לפי שעה לא מדובר בגיוס כוחות מילואים מהותי מלבד כוח כיפת ברזל של פיקוד העורף.

עוד מציין דובר צה"ל כי בסל הכלים קיימת גם האפשרות לפינוי תושבים לשם הגנתם בעוטף.