מפקדים נאציים
מפקדים נאצייםצילום ארכיון: פלאש 90

בבית המשפט בגרמניה נפתח משפטו של יוהאן רהבוגן, 94, שמואשם כי שירת כשומר במחנה הריכוז הגרמני שטוטהוף בצפון פולין בין החודשים יוני 1942 ועד ספטמבר 1944 וסייע ברצח של אלפי אסירים שהיו כלואים במחנה, מרביתם יהודים.

בהודעה שהקריא עורך דינו של רהבוגן, כתב הנאשם הקשיש כי "אני כמובן מתבייש שהייתי חלק מהאס.אס, אבל אני עדיין לא יודע אם היה לי את האומץ לנהוג אחרת. נאלצתי להצטרף לכוחות האס.אס אחרת היו מתבצעים מעשי תגמול כנגד המשפחה שלי. כאשר ראיתי את העצורים במחנה ידעתי כי האס.אס טועה, אבל לא היתה לי שום ברירה אחרת".

למרות הודאתו כי אכן שירת במחנה הריכוז הגרמני בפולין, אמר רהבוגן כי אינו אשם וכי מעולם לא סייע ברצח של אסירים יהודים במחנה. "לא ידעתי דבר על הרצח השיטתי. לא ידעתי דבר על תאי הגזים והמשרפות. התביישתי בתנאים בהם הוחזקו העצורים והרגשתי חמלה עליהם, גם אם לא מדובר בדיוק במילה הנכונה מאחר ואני סבלתי כמוהם.

''רציתי מאוד לעזוב את התפקיד שלי במחנה ואת האס.אס אבל לא בטחתי באף אדם אחר ולא היה לי עם מי לדבר על כך. אני רק רוצה לומר שאני לא נאצי, מעולם לא הייתי, ולעולם לא אהיה", כתב רהבוגן.

עם זאת, התובע הגרמני אנדרס ברנדל אמר כי רהבוגן ידע על המעשים שהתרחשו במחנה וכי הוא מואשם בסיוע לרצח, כפי שמתיר החוק הפולני, גם במקרים בהם מי ששירת במחנות ריכוז לא לקח חלק מעשי ברצח עצמו. "היו דרכים להתחמק משירות כשומרים במחנות הריכוז וההשמדה כפי שעשה רהבוגן. אנו מאמינים כי הוא ידע הרבה יותר מאשר הוא מספר כיום" אמר ברנדל.