המדינה תפצה את הנערים בגין מעצר שוואאלירן אהרון

שופט בית משפט השלום ברמלה, זכריה ימיני, החליט לקבל את הסדר הגישור בין ארבעה נערים לבין מדינת ישראל, ולתת לו מעמד של פסק דין.

במסגרת הסדר הגישור תפצה המדינה כל נער בסכום של 7,500 ₪, והנערים מתחייבים שלא לבוא בטענות כלפי המדינה על המקרה שקרה. ההסדר נעשה על רקע תביעת הנערים את המדינה על מעצרם בעת שהפגינו מול ביתו של האלוף רוני נומה.

נזכיר כי ארבעת הנערים, שניים מהם קטינים, תבעו את משטרת ישראל בגין מעצרי שווא ודרשו פיצויים ע"ס 120 אלף ₪. האירוע שהוביל למעצרים התרחש בקיץ הקודם, עת ערב אחד נעצרו ארבעת הנערים בעת שהיו בדרכם, כל אחד בנפרד, למחות למול ביתו של אלוף פיקוד המרכז, רוני נומה, שמתגורר בשכונת רמת-חן ברמת גן בעקבות הצווים המנהליים שהוציא כנגדם.

העילות בגינן תובעים הנערים את המדינה הן עיכובים וחיפושים בכליהם ועל גופם ברחוב ללא עילה מוצדקת, מעצרי שווא שכללו המתנות ממושכות בתא קטן או על ספסל למשך הלילה כשהם אזוקים בידיהם ורגליהם, חיפושים בעירום ללא הסכמתם, כשאחד מהנערים אוים כי יופשט בכוח באם יסרב, אלימות משטרתית – שהתבטאה בין היתר במכות לבטנו של אחד מהנערים בעודו אזוק בתחנת המשטרה, אי מתן מזון ושתייה ושיחת שב"כ כפויה.

הארבעה שוחררו במהלך היומיים שלאחר ערב המעצר. בית המשפט המחוזי בירושלים, שאליו פנה אחד התובעים לערר למחרת היום העביר ביקורת חריפה על המשטרה ועל דרך התנהלותה.

בהסדר הגישור נכתב כי "ראשית, התביעה היא בראש ובראשונה תביעה עקרונית". בא כוחם של הנערים, עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו פירט בהסדר הפשרה כי "הסדר הפשרה כפי שמפרשים אותו התובעים נותן בראש ובראשונה הכרה לטענה העקרונית שלהם כי המדינה פגעה בחירויות היסוד שלהם. לכן, המשמעות של ההסדר היא בראש ובראשונה עקרונית ופחות כספית".

עו"ד מנשה יאדו מארגון 'חוננו' שייצג את הנערים, מסר "במדינת ישראל יש שווים יותר ושווים פחות. שווים יותר זה האלוף רוני נומה, שמול הבית שלו אסור להפגין בניגוד לאנשי ציבור אחרים. שווים פחות אלו נערי הגבעות, שלהם אסור להפגין מול ביתו של האדם שפוגע להם בזכויות אפילו שזו הפגנה דמוקרטית והוגנת, בניגוד לאנשים אחרים.

בית המשפט ישלם להם 30,000 ₪ על שפגעו להם בזכות ההפגנה, אבל התשלום לא מנקה את הלכלוך מהתנהלות המדינה שהתנהלה כרפובליקת בננות. חוץ מתשלום הפיצויים, אף אחד לא יסיק את המסקנות ואף אחד לא ישנה את דפוס הפעולה שלו, זה ברור" הוסיף יאדו.