איך בונים מטוס?

אחרי 70 שנה של פעילות אוירית בישראל, המטוס הראשון בעולם מדגם אירבוס  321neo LR הגיע השבוע לישראל .

כתב וצילם: קובי פינקלר , ז' בכסלו תשע"ט

הראשון בעולם בישראל
הראשון בעולם בישראל
צילום: קובי פינקלר

במרחק של קצת יותר מארבע שעות טיסה מישראל בפאתי עיר הנמל המבורג, ממוקם אחד ממפעלי המטוסים הגדולים בעולם, מפעל אירבוס.

עשרות אלפי עובדים פועלים סביב השעון בהאנגרים ענקיים כדי לבנות מטוס. מאחר וחברת ארקיע רכשה מטוס חדש כזה ולא רק זו, אלא הוא הראשון בעולם מדגם זה, יצאנו להכיר מקרוב איך בונים מטוס.

בונים מטוס
צילום:קובי פינקלר

כיאה לחברה ענקית כזו, מיד כשנכנסים לתחום המפעל, צוות שלם עמל להסביר לך הכל. כמעט הכל. לצלם אסור (עשינו זאת בהיחבא) אבל ללמוד חשוב. מתברר שהחברה נוסדה בשנת 1970 על ידי ממשלות צרפת וגרמניה, במטרה להתחרות ביצרנית המטוסים האמריקנית בואינג. למיזם הצטרפו ספרד בשנת 1971 ובריטניה בשנת 1978 היא רשומה בצרפת והתמקדה מאז הקמתה בפיתוח מטוסי נוסעים.

החברה מתברר מעסיקה כ-63,000 עובדים, ( מתוכם רק במפעל בגרמניה עצמה 16000)ומפעילה 16 אתרי ייצור בצרפת, גרמניה, בריטניה, ספרד, ארצות הברית וסין. החברה ביצעה מסירה ראשונה במאי 1974 ומאז מכרה כעשרת אלפים מטוסים.

אחד הדברים המדהימים באיירבס. 60 מטוסים נמסרים בחודש. צבר הזמנות 997 מליארד דולר ל 15 שנים קדימה.

הרכבת המטוס
צילום:קובי פינקלר

ממוצריה הבולטים של החברה - איירבוס A320 - מטוס הנוסעים הראשון בעולם המופעל באמצעות מערכת בקרת טיסה טוס-על-חוט ו-איירבוס A380 - מטוס הנוסעים הגדול בעולם.

העבודה מדהימה. די לראות את בניית הכנפיים של ה- A380 כדי להבין עצמה מהי. מוטת כנפיים של עשרות מטרים מועלת לתוך מגדל שבתוכו עמלים ופועלים עשרות אנשים כל אחד בתחומו. אפילו צבע המטוס נעשה בעבודה ידנית ולפי הזמנת כל צרכן.

חצי מיליארד יורו עולה כזה מטוס שמסוגל להטיס כשמונה מאות נוסעים בשלוש קומות.

בהאנגר אחר, עובדים על מטוס המטענים הענק ה"באלוגו" שגם חלקיו מובאים ממקומות שונים באירופה כדי להשלים את ייצורו.

מטוס הבאלוגה
צילום:קובי פינקלר

השבוע הצטרף גם המטוס החדש שלנו לרשימה.

אל מול המטוסים הענקיים עומדים צפופים בשורה מחכים כל אחד לטיפול בו, עשרות מטוסים חדשים מהניילון של הדגם החדש מדגם Airbus 321neo LR.

בונים מטוס
צילום:קובי פינקלר

הדגם החדש הזה, למדנו במפעל , הינו בעל צבר ההזמנות הגדול ביותר בקטגוריית המטוסים צרי הגוף של כל היצרנים והוא הגרסה החדישה ביותר של סדרת A321 הפופולרית של איירבס וייחודו במנועיו החדישים, בנוחות המקסימאלית, ובטווח טיסה המאפשר לטוס עד 8 שעות ברציפות.

אורן תבור, קברניט ארקיע שמטיס את "הצעצוע" החדש הזה שעלותו כשמונים מיליון יורו מספר לי שמיכלי הדלק הנוספים שלו מאפשרים לטוס עד 8 שעות ברציפות וכחדש יוצעו לנוסעים בו שרותי אינטרנט רציף וחיבור לרשת וכן , מותקנת בו מערכת בידור חדישה המשדרת תכנים של חברת HOT למכשירים האישיים של הנוסע (Bring your own device ).

המטוס החדש הנקרא על שמו של הפזמונאי אהוד מנור ( אחרי סידרה של ענקי זמר אחרים) והוא כולל 220 מושבים במחלקה אחת. בתקופה הקרובה יצטרפו לצי ארקיע שני מטוסים נוספים מסוג Airbus 321neo LR שיצטרפו לצי מטוסי הסילון מדגם אמבראייר ובעתיד תצטייד החברה במטוסי איירבס נוספים.

הטיסה חזרה לישראל עם מטוס מהניילון, היתה חוויה. תמיד יש הרגשה מיוחדת לנסוע במכונית שהריח שלה טרי והיא עטופה בניילון.

דמיינו ושוו לכם את ההרגשה הזו במטוס שכל כולו שלך. טוב לא באמת שלי. רק לשלוש שעות וחמישים וחמש דקות בחזרה. אחרי המקלחת בישראל הוא רענן להתחיל סבבים של טיסה.

ואיך אומר מנכ"ל החברה ניר דגן? מטוס צריך להיות באויר. לשם כך הוא יוצר. אז מי אנחנו שנתווכח. טיסה נעימה.