ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלטצילום: חן גלילי, המכון למחקרי ביטחון לאומי

שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב למו"מ בינלאומי, ג'ייסון ד. גרינבלט, מפרסם הבוקר (חמישי) בעיתון "ישראל היום" מאמר תחת הכותרת "עכשיו זה הזמן לעשות שלום ולהשיג שגשוג במזרח התיכון".

גרינבלט פותח את המאמר בקביעה לפיה, "העובדה שלמדינות שונות במזרח התיכון יש אינטרסים חופפים לא הופנמה עדיין. אינטרסים אלו, כמו הצורך בריסון פעילותה השלילית של איראן, התמודדות עם קיצוניות וטרור, והאתגרים הקשורים למים ותחבורה, יוצרים הזדמנויות לשיתוף פעולה למען אזור יציב יותר ומשגשג יותר".

אולם לדבריו, "מכשול אחד משמעותי שעומד בדרכו של מיצוי הפוטנציאל באזור, בכל התחומים הללו, הוא היעדרם של יחסים רשמיים וגלויים בין ישראל לשכנותיה".

גרינבלט מציין כי יחסי האיבה בין המדינות מונעים דווקא משכנותיה של ישראל לעשות שימוש בחדשנות הישראלית כפי שעושות מדינות רבות בעולם, ומציין את השינויים שחלו בנושא לאחרונה.

בין היתר מזכיר גרינבלט את התבטאות שר החוץ של עומאן לפיה "ישראל היא מדינה שקיימת באזור הזה, אנחנו כולם מבינים זאת ויודעים זאת, וגם העולם מודע לעובדה זאת. אך למרות כל זאת, ישראל אינה מקבלת את אותו היחס שהיא מעניקה למדינות אחרות. אולי הגיע הזמן שישראל תקבל את אותו היחס וגם תישא באותן חובות כלפי מדינות אחרות. למה? משום שמדובר בעובדה מוגמרת". גרינבלט מציין גם את הפרסומים לפיהם מלך בחריין חמד אבן עיסא אל ח'ליפה התיר לאחרונה לשרים ולגורמים אחרים בממלכה להיפגש עם בכירים ישראלים, ואת העובדה שהמלך גם הביע מספר פעמים את התנגדותו לחרם על ישראל.

"גורמים רשמיים ממדינות ערב כבר אינם מפחדים להיראות עם גורמים רשמיים ישראליים. השגרירים של איחוד האמירויות הערביות וישראל לא הרגישו חוסר נחת כאשר הושבו סביב אותו שולחן באירוע בוושינגטון. נשיא מצרים א-סיסי העלה על נס לאחרונה את מנהיגותה של מצרים כמדינה הערבית הראשונה שייסדה יחסים דיפלומטיים עם ישראל", כתב גרינבלט.

לנוכח הדברים הללו קובע גרינבלט בפסקת הסיום של המאמר, "זו העת לעבוד יחד למען היציבות והשגשוג של האזור. יש איומים אמתיים ואתגרים אמתיים העומדים בפני כל מדינות האזור. הפלשתינים ניצבים מול אותם איומים ויכולים גם הם ליהנות מהמאמצים האלו. באמצעות עבודה משותפת, ישראל ושכנותיה יוכלו סוף סוף לחתור למיצוי הפוטנציאל שמגיע להם. היצמדות לכללים הישנים – שלושת הלאווים ומדיניות האנטי-נורמליזציה של אש"ף והרשות הפלשתינית – תפגע בכולם: בישראלים ובפלשתינים, כמו גם באזור סביבם. גישות מיושנות כאלו הוכחו כבלתי-יעילות, וכמעט בוודאות פוגעות בכולם, ורק מרחיקות את השלום בין הישראלים לפלשתינים. הגיעה העת לשינוי, ומחמם את הלב לראות שמנהיגים ערביים מראים את התעוזה הדרושה כדי להשיגו".