לוחמים
לוחמיםצילום: דובר צה"ל

"המכון הישראלי לדמוקרטיה" יקיים בשבוע הבא כנס דו-יומי בנושא "צבא העם" בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט.

בכנס צפויים להשתתף גם ח"כ מירב מיכאלי, האלופה (מיל') אורנה ברביבאי, אלוף (מיל') פרופ' ישי בר, הרב בצלאל כהן ראש ישיבת "חכמי לב", עו"ד בשאיר פאהום ג'יוסי מקרן אברהם, ופרופ' יגיל לוי מהוגי מושג ה"הדתה".

בכנס יתקיימו מושבים סביב נושאי צבא וחברה כמו מודל הגיוס, הקוד האתי הצבאי מול נורמות אזרחיות, פקודת השירות המשותף וחיילים דתיים, חוק הלאום והעדה הדרוזית ועוד.

את הכנס תממן קרן קונרד אדנאואר הגרמנית. הקרן היא גוף פוליטי המקושר עם המפלגה הנוצרית-דמוקרטית הגרמנית בממשלת גרמניה וממומנת בעצמה על ידה.

המכון הישראלי הוביל בשנים האחרונות תפיסה משפטית ואתית הדוגלת בביטול הסיכולים הממוקדים וצמצום הפגיעה באוכלוסיה אזרחית בזמן לחימה, תפיסה אשר הוטמעה בצה"ל.

כך למשל נמצאו במסמכי המכון קביעות כמו "כדי לעמוד באמת המידה הנדרשת על המדינה לראות באזרחי הצד השני כאילו היו אזרחי ישראל", "אפס סיכון לחיילי צה"ל תוך פגיעה באזרחים היא פגיעה קשה בערך ובאתוס של טוהר הנשק, רכיב מרכזי במסמך רוח צה"ל", "ידיעות על מותם של חיילים שנפלו בקרב מפלחות את כל מי שליבו פועם, אבל אסור להתבלבל, חיילים אינם ילדים.. אך הדרך לכך אינה יכולה לעבור בפגיעה בלתי מידתית באזרחים חפים מפשע גם אם הם אזרחי מדינת האויב". גם בנושאי צבא וחברה יש למכון השפעה עמוקה על צה"ל בסוגיות כמו גיוס נשים וקידום שירות משותף.

מארגון "תורת לחימה" הפועל למען צביונו היהודי של צה"ל נמסר לערוץ 7, "נושא צבא העם הינו סוגיית ליבה בצביונו של צה"ל כצבא העם היהודי במדינה היהודית. אנו מזהים מגמה בעייתית מאד בהובלת אג'נדת מכוני שמאל דוגמת המכון הישראלי לדמוקרטיה במימון כסף פוליטי זר. למרות שהמכון טוען שהוא אינו פוליטי, עיסוקו הינו בסוגיות פוליטיות מוטות אג'נדה.

המכון פגע קשות בשנתיים האחרונות במעמד היהדות, ברוח הלחימה ובחיילי צה"ל על ידי ניירות עמדה מעוותים אשר אומצו לכדי תפיסה צבאית כביכול, ופגעו בלכידות השורות. הכנס המדובר מרכיב מספר מכריע של דוברי שמאל קשה לצד מיעוט שמרני המשמש כעלה תאנה. מצער לראות שמפקד הצבא הפורש רא"ל גדי איזנקוט נותן לכך גושפנקא. אנו תקווה כי שר הביטחון החדש, יהיה אשר יהיה, יאמץ תפיסה מאוזנת יותר ההולמת את צה"ל הישן והטוב כצבא יהודי מנצח".