גדעון סער
גדעון סערצילום: קובי ריכטר/TPS

גדעון סער הביט השבוע בדאגה על המתרחש בגבול עזה ולא אהב, בלשון המעטה, את ההחלטה הסופית להגיע להפסקת אש במצב הנוכחי.

עם זאת, סער, אשר שימש בעבר כשר בכיר וכחבר הקבינט, מאופק מאוד, זהיר ומחושב, שוקל היטב את מילותיו ובעיקר, למעט בנקודה אחת, נמנע מלהתנגש חזיתית בראש הממשלה, זאת חרף הביקורת על מדיניותו והמחלוקת בנוגע לאופן הטיפול בהסלמה בעזה.

"מדובר בנושא עקרוני ואני חושב שאנחנו טעינו בגישה", אומר סער בריאיון ל'בשבע'. "החמאס, בשלב מסוים לפני חצי שנה, עדיין היה מורתע והכיל היקף הרוגים ונפגעים גדול באירועי הגדר, זאת כאשר הוא העריך שייתכן שהתגובה שלנו להסלמה תהיה מהלך צבאי רחב. מה שקרה במהלך כל החודשים האחרונים שבהם ההרתעה שלנו התרופפה, זו הראייה של חמאס שהוא יכול לפעול בפרמטרים מסוימים, לצפות בדיוק איך אנחנו נגיב ולהכיל את התגובה שלנו. באופן הזה הוא בעצם שלט על גובה הלהבות ועל עיצוב כללי המשחק בינינו לבינו בחצי השנה האחרונה".

מה לדעתך היה צריך לעשות אחרת?

"אני חושב וחשבתי כך גם בעבר, שאנחנו צריכים להגיב באופן עוצמתי בשלב הראשון, כדי לערער את האויב ולהוציא אותו משיווי משקל. שהוא לא יהיה בטוח שאנחנו בכל מקרה לא רוצים בהסלמה ולכן נפעל בדפוסים שהוא ציפה להם. זה מה שאנחנו לא רוצים. ברגע שחמאס הבין שבכל מקרה אנחנו מעוניינים בהפסקת אש ולא בהסלמה, הוא ניצל את זה באופן כזה ששחק את ההרתעה שלנו. גם ראש הממשלה, שאותו אני מאוד מכבד, אמר בפריז דברים שנתנו לחמאס אישוש להנחות שלו".

שום יעד לא הושג

לסער חשוב להגיד שלא חייבים להביט אחורה ולחשוב מה היה אם, אלא בעיקר להביט קדימה ולהסתכל כיצד ניתן להשיב את ההרתעה בעימות הבא שיתפתח עם חמאס, וגם להחליש את ארגוני הטרור בעזה.

"אנחנו חייבים להיערך היום לסיבוב הבא, שהרי ברור שיהיה אחד כזה, והשאלה היא רק העיתוי. גם עם הגדרת יעדים שונה וגם בשיטות פעולה שונות. בסופו של דבר, הפעולה שלנו בכל הסבבים הייתה די צפויה וחזויה – ולא הצליחה להביא להרתעה אפקטיבית".

איך עושים זאת בפועל?

"הנוסחה צריכה להיות תגובה עוצמתית מלכתחילה, באופן כזה שיפתיע את האויב, יוציא אותו משיווי משקל ויערער את הנחות העבודה שלו באשר לתגובה שלנו לכל פעולה שלו. אם האויב מצפה שנכיל את ההתקפות שלו ובלבד שלא ניכנס למערכה יותר שאפתנית, הוא פשוט מנצל את זה. במקרה הנוכחי זה פשוט הונצח במשך חודשים. בגדר, בבלוני התבערה, בסבב רקטות, בהעברת הכסף לעזה, ובסוף זה הגיע למצב שכ‑500 רקטות נורו לעבר אזרחי ישראל והגבנו בצורה מאוד חלשה ולא הגענו להפסקת האש ממקום של עוצמה", קובע סער.

הסדרה זו מילה שמקובלת עליך? אפשר בכלל להגיע להסדרה עם חמאס?

"הסדרה תלויה בתנאים שלה. כאשר אני מסתכל על המצב כרגע, אני תוהה: האם השגנו יעד אסטרטגי, נניח פירוז עזה? התשובה היא לא. האם השגנו יעד טקטי, כמו החזרת גופות החיילים שלנו והאזרחים שלנו שנמצאים בשבי חמאס? התשובה היא לא. האם נכנסנו להסדרה על יסוד של הרתעה? התשובה היא לא. כך שהסיכום מבחינתנו הוא לא טוב, אבל חשוב גם להסתכל על העתיד ולהבין שאיננו יכולים לפעול בהמשך באופן דומה".

עניין נוסף שמטריד את סער הוא התנהלותו של הקבינט המדיני-ביטחוני – ההדלפות ממנו, ובעיקר מה שהוא מגדיר "חוסר נטילת אחריות". "ישבתי בשלושה הרכבי קבינט שונים, ארבע שנים כשר ועוד פעמיים כמזכיר הממשלה בשתי ממשלות שונות. נקודת המוצא היא שהקבינט הביטחוני הוא פורום סודי, דיוניו סודיים ולפי דעתי צריך לעשות את המרב – למרות שבמציאות שלנו זה לא פשוט – לקיים את הכלל הזה. צריך לזכור דבר חשוב, למרות שהחיים הציבוריים שלנו לא מתנהלים כך: כל מי שיושב בממשלה נושא באחריות לכל פעולותיה, גם לדברים שלא קורים בתחום משרדו. כל שר נושא באחריות גם לדברים שהוא התנגד להם. אדם שלא יכול לשאת באחריות, פתוחה בפניו הדרך להתפטר מהממשלה", מזכיר סער.

"בראייה שלי, זה לא שזה לא חשוב מי הצביע איך, אבל בסופו של דבר האחריות משותפת, בלי קשר לאיזו עמדה הבעת בפורום – וכך פעלתי כשר בממשלה, גם כשלפעמים לא אהבתי החלטות מסוימות", הוא מוסיף.

ראוי לציין שהעמדה שמייצג סער היא בדיוק עמדתו של ראש הממשלה, כפי שהוצגה על ידי מקורביו במשבר הקבינט האחרון. כך שלמרות חילוקי הדעות העמוקים בין השניים, יכול מאוד להיות שבסיטואציה פוליטית מסוימת שיתוף הפעולה ביניהם עשוי להצליח.

הטעו את נתניהו

בשבועות האחרונים עלה שמו של סער לכותרות על ידי מקורביו של ראש הממשלה. הם הצביעו עליו כעל מי שיוזם מהלך לפיו הנשיא ראובן ריבלין לא יטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה הבאה, אלא על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגדולים ביותר להרכיב ממשלה. בסביבת נתניהו הצביעו על סער כמי שאחראי להאיר את עיניו של הנשיא בנושא, בשל הקרבה בין השניים, והגדירו זאת כמזימה. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם, כבר פועל בימים אלה להעביר הצעת חוק לפיה יוגבל שיקול הדעת של הנשיא בהחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה לאחר הבחירות.

סער מנסה להתייחס לנושא באופן הכי שקול, אבל ניכר שהוא אוצר בתוכו לא מעט כעס על המהלך של מקורבי נתניהו. "לצערי, ראש הממשלה הטיח בי לפני שלושה שבועות עלילה שקרית. אני עדיין מצפה שהוא יציג את הראיות וההוכחות לטענות שלו, או שיחזור בו. אני אומר בצורה המפורשת והברורה ביותר: לא היו דברים מעולם. אם ראש הממשלה רצה לחוקק חוק כזה או אחר, הוא לא היה צריך להסתתר מאחוריי ולהפיץ עלילה שקרית. גם אם לא הייתי אדם שחבר באותה תנועה ועשה איתו דרך משותפת הרבה מאוד שנים, אלא סתם אדם מן השורה, אין לו זכות לפגוע בשמי הטוב ועל כן אני מצפה ממנו לחזור בו מדבריו", הוא מוסיף.

בסביבת נתניהו אומרים שברור להם שמדובר ביוזמה שלך.

"יכול להיות שיש אנשים שהטעו אותו, אינני יודע מי לחש על אוזנו, אבל אני שב ואומר באופן הברור ביותר: לא היו דברים מעולם".

מקורביו של ראש הממשלה דיברו על "לקונה בחוק" שכלל לא הכירו לפני כן, עניין מוזר לכשעצמו. אתה הכרת את אותה פרצה מדוברת?

"לא עסקתי בנושא הזה לחלוטין. אם וכאשר אני ארצה להרכיב ממשלה בישראל, אני אודיע על התמודדות על הנהגת הליכוד – ואם אקבל את אמון חבריי אפעל להקים ממשלה. ברגע זה, ראש הממשלה הוא יו"ר הליכוד והמועמד שלנו. משום כך, לא היה שום דבר שקשור לטענות הללו. אני ידוע כאדם שעושה דברים באופן גלוי. אם אני רוצה לומר או לעשות משהו אני עושה את זה בגלוי. גם אם מדובר במשהו שצריך להתעמת עליו".

השר לשעבר מתכנן כבר את החזרה לקדמת הבמה של החיים הפוליטיים, אבל משתדל להשאיר את הקלפים כמה שיותר קרוב לחזה. "אני הודעתי כבר לפני שנה וחצי שאני חוזר לפעילות ציבורית בתנועתי במטרה לחזור לעמדת קבלת ההחלטות. אני אתמודד בבחירות לכנסת ה‑21 במסגרת הליכוד", מצהיר סער, אך נזהר מלסמן יעדים ברורים. לשאלה איזה תפקיד היה רוצה בהנהגת המדינה בממשלה הבאה, שבה יהיה כנראה במעמד של שר, הוא עונה: "אין להקדים את המאוחר. אינני עוסק בכך. אני אבקש את אמון חבריי לתנועה לייצג אותם ואת דרכו של הליכוד בכנסת ה‑21", הוא שב על אותו נוסח.

מה לגבי היום שאחרי נתניהו? הרי היום הזה יגיע. תשאף לעמוד בראשות הליכוד?

"אינני עוסק היום בספקולציות עתידיות. הודעתי כשחזרתי שבכוונתי להתמודד בעתיד על הנהגת הליכוד והמדינה, אבל הוספתי באותה נשימה שלא אצה לי הדרך".