בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: הלל מאיר/TPS

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' קורא לימין להפסיק לנפנף בתרחיש האימים של שנת 1992 ולפעול להקמתה של ממשלת ימין אמתית. ביומן ערוץ 7 הבהיר ח"כ סמוטריץ' את עמדתו ונימק מדוע לטעמו בנט הוא היחיד שיוכל להשיב את מערכת הביטחון והצבא למדיניות ימנית ולהתפכחות משגיונות אוסלו.

בראשית השיחה אתו שאלנו את חבר הכנסת סמוטריץ' אם ההתנצחות הן עם ראש הממשלה והן עם אביגדור ליברמן אינה אלא שוב ירי בתוך נגמ"ש הימין במקום לקושש קולות מהמרכז ימינה. סמוטריץ' משיב: "אנחנו לא מקוששים קולות. אנחנו לא בקמפיין בחירות, אלא מנסים לראות איך הממשלה מצדיקה את עצמה כממשלת ימין".

"צריך לומר את האמת, בנקודת הזמן הזו אנחנו לא רואים תועלת בקיומה של הממשלה הזו. את מה שיכולנו כבר עשינו בגבולות הגזרה הברורים שנתניהו הגביל אותנו בהקשר המדיני והמשפטי וכחלון הגביל אותנו בהקשר המשפטי על כל צעד ושעל. בגבולות הגזרה האלה היו דברים שניתן היה לעשות ועשינו אותם, כמו חוק ההסדרה, החטיבה להתיישבות, המהפכה שעשתה השרה שקד במינויים האישיים של בתי המשפט מלמעלה וועד למטה וביצעה שינויים מרחיקי לכת בנושא והאקטיביזם היועצי". מנגד, אומר סמוטריץ', המציאות הפוליטית אינה מאפשרת את קידומם של אלמנטים חשובים כדוגמת חוק היועמ"שים, פסקת ההתגברות ובנוסף קיימת "האיוולת ביטחונית של השבועות האחרונים שמסכנת את מדינת ישראל במובן הכי פשוט של המילה. לכן צריך לשאול האם אני עדיין יכול להשפיע ולהצדיק את קיומה של הממשלה כממשלת ימין או לא, ובנקודת הזמן הזו אנחנו לא רואים איך אפשר לקדם מדיניות ימין בהרכב הקואליציוני הנוכחי".

ומה באשר לקדנציה הבאה? האם אז יוכלו כל הדברים הללו להתבצע למרות הצפי שאותו ראש ממשלה יכהן גם אז? "הדברים תלויים בכוח הפוליטי שנקבל, ואני רוצה לקוות שהציבור הימני יבין שאם הוא רוצה מדיניות ימין הוא צריך לתת לנו כוח כדי שיהיה כוח ימני חזק בממשלה הבאה".

עם זאת סבור סמוטריץ' כי יש לבחירות ערך של מעין איתחול מחדש: "אם לדוגמא נתנה את הכניסה לממשלה הבאה בפסקת ההתגברות, כמו שהתנינו בתיק המשפטים כפי שהיה בלילה האחרון לפני החזרת המנדט לנשיא. נצטרך לראות מה יהיה הרכב המפלגות ואני רוצה לקוות נשפר את היכולת. כרגע אני לא רואה שיכולים להתקדם".

לדבריו מפלגתו צריכה לקבל "הזדמנות לשנות את הגישה של מערכת הביטחון, מערכת שצריכה ניעור משמעותי. צה"ל שאחרי אוסלו הוא מקובע, לא חותר למגע, צבא ששכח איך מנצחים ומכור לשיתוף הפעולה עם הרש"פ ומביא מעט חלופות יצירתיות לדרג המדיני כדי להתמודד עם האתגרים הביטחוניים. אם נוכל לצדד לימין את הספינה הזו כשנכנס רמטכ"ל חדש יכנס גם שר ביטחון חדש, ובנט הוא היחיד שיכול לעשות זאת, לעמוד מול מערכת חזקה ועוצמתית עם נוכחות כמו של אלופי המטה הכללי וכן לנער אותם ולדרוש מהם לעשות תהליכי עומק של חשיבה יצירתית ונחושה. אם תינתן האפשרות הזו לפחות בהיבט הביטחוני הממשלה תצדיק את הגדרתה כממשלת ימין, גם אם לא יהיה בכך ריפוי לדברים האחרים".

באשר ליכולת, כן או לא, לבצע את המהלך הגדול שעליו הוא מדבר בתקופה קצרה שעוד נותרה עד הבחירות, אומר סמוטריץ' כי בתקופה זו "אפשר להתחיל, אבל המטרה היא לשים רגל כדי לקבל את התיק הזה בקדנציה הבאה. חשוב לזכור שנתניהו הפר את הבטחתו לתת את תיק הביטחון בשל אילוצים פוליטיים. היום אין לו את האילוצים הללו וברור שאם השר בנט יגיע למו"מ הקואליציוני הבא מכיסא שר הביטחון לראש הממשלה יהיה קשה הרבה יותר להדיח אותו מהתפקיד מאשר לא לתת לו אותו מלכתחילה".

"אפשר לשנות גם בתקופה הקצרה הזו", מוסיף סמוטריץ' ומציג כדוגמא "חשוב מה יכול להניב שילוב של שקד במשפטים ובנט במשרד הביטחון עבור ההתיישבות. שקד עשתה הרבה מאוד אבל היה מעט מאוד שיתוף פעולה מכיוון משרד הביטחון ושילוב של שניהם יכול לחולל גדולות ונצורות להתיישבות ואין לזלזל בזה. גם בתפיסת הביטחון הכוללת מול חמאס וחיזבאללה אפשר לעשות שינויים, בעיקר כי יש גם רמטכ"ל חדש, אבל המטרה היא להשאיר את התיק גם בקדנציה הבאה, ואז יש לנו חמש שנים שאפשר לשנות תפיסה מהקצה אל הקצה ולרפא אותה מתחלואי אוסלו".

ואולי המהלך כולו אינו אלא הימור שעלול להניב היחלשות של הליכוד לטובת הבית היהודי והתחזקות של לפיד שאולי הוא יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה? "לפיד לא יקים ממשלה משום שרוב הציבור הימני המתוסכל בצדק רב מרפיסות ממשלת נתניהו בשבוע החולף והוא לא יתן קולות למי שנמצא שמאלה יותר, אלא יתן קולות ימינה יותר. ליכוד גדול מדי זה מסוכן, זה ימית וזה גוש קטיף. ליכוד שמוביל את המחנה, אבל לא חזק מדי ונדרש לשותפים שלו, זו הנוסחה הנכונה".

על השמועות אודות תיאום בין בנט לכחלון אומר סמוטריץ' כי הוא "לא מכיר תיאום. כחלון רוצה ללכת לבחירות והבלוף שלו כשר אוצר הולך להתגלות. הוא ניהל כלכלת בחירות מהיום הראשון והוא רוצה לברוח לבחירות כמה שיותר מהר לפני שהתוצאות יתגלו בפועל. אנחנו לא רוצים ללכת לבחירות ובלבד שתינתן לנו האפשרות להצדיק את הגדרת הממשלה כממשלת ימין. הגורם היחידי שהצדיק את ההגדרה של הממשלה הזו כימנית זה 'הבית היהודי'. כל הצעדים הימניים שהתרחשו בממשלה הזו היו של 'הבית היהודי', כך בחטיבה להתיישבות, בחוק ההסדרה, שינויים במערכת המשפט, עולם התורה ועוד".

כאמור, סמוטריץ' דוחה את מה שהוא מגדיר כ"מיתוס 92". לדבריו מדובר במיתוס "שקרי לחלוטין" שכן מה שהפיל את הממשלה הייתה המריבה בין שמיר המנוח לדוד לוי והבחירות הוקדמו בארבעה חודשים שגם לאחריהן, כך ניתן לשער, היה השמאל עולה. "אם הימין יאבד את השלטון זה יהיה בגלל נתניהו שלא סיפק את הסחורה למצביעיו ואל בגלל שהבחירות יתקיימו עוד חודש או פחות חודש".

ומה יהיה עם תיק החינוך, במידה ואכן השר בנט ימונה לשר הביטחון? "תיק החינוך חשוב מאוד וצריך לתת את הדעת על הנקודה הזו, ובמסגרת ההסכמות החדשות שיגובשו יהיה חשוב לוודא שהדברים החשובים לנו במשרד החינוך ימשיכו לזרום ולהתקדם".