הקימו עוד תלמודי תורה!

הקימו עוד תלמודי תורה בעיר, ביישוב, בכפר ובעמק. המשיכו את מסורת ישראל בחינוך הילדים זה אלפי שנים גם אם זה לא אופנתי.

צביקה מור , י"א בכסלו תשע"ט

סדרת חינוך
סדרת חינוך
צילום: צביקה מור

הקימו תלמודי תורה בכל מקום ואל תשלימו עם תכנית לימודים שיש בה ימים שאין בהם בכלל לימוד תורה בבחינת "יום שכולו דאגה למלחמת החיים".

הקימו תלמודי תורה ברחבי הארץ ודאגו מראש למבנים מסודרים ומצוידים היטב, שהרי "תורה נאה בכלי נאה". אפשרו לילדים ללמוד בסביבה נעימה ומטופחת, כך שהתורה תתחבר אצלם תמיד עם עידון והרחבת החיים. אל תראו את סוגיית המבנים כדבר טפל שיטופל בעזרת ה'...הילדים באים מבתים מלאים כל טוב ומתקשים להתמודד עם העניות הלא מובנת הזו.

הקימו תלמודי תורה גם בערי הפיתוח ומנו מלמדים נחמדים וחייכנים, רכים ונחושים, שממיסים את לבבות הילדים. זכרו תמיד ששנים רבות של לימוד בישיבה אינן ערובה להתאמה להוראה. אל תאפשרו לקפדן, הרציני מידי, חמור הסבר, הצדיק שרע לו, זה שהוא "דוס טרור" להיות מלמד אצלכם. לא כך אתם רוצים שהילדים יקבלו ויבינו תורה.

הקימו תלמודי תורה ביהודה ושומרון עם מגרשי ספורט ומשחקי פנים וחוץ. הילדים זקוקים לזה לא פחות מלחשמל ולמים ואולי אף יותר. אל תקבלו מצב בו התלמידים משועממים בהפסקות ומתאמנים להקפות שניות במשחק "קרוסלה" על שולחן פינג-פונג בודד ויחיד.

הקימו תלמודי תורה בצפון ובדרום והקפידו על הכנסת צוות מקצועי לטיפול בפרט ולהדרכה וייעוץ למלמדים. התלמידים לא אשמים שאין לכם תקציבים. יש משהו קודם ללימוד תורה והוא נפש בריאה ורעננה שמסוגלת להכיל את דברי התורה. הקימו צוות ייעוצי בתלמוד תורה. לא יועץ חינוכי אחד על 200 ילדים. אין בזה טעם. פשוט לא יעיל ואולי גם מזיק. כשלא מצליח להמשיך ולסיים תהליכים.

הקימו תלמודי תורה בשכונות ומנו מלמדים מקצועיים ומשתלמים, כי פדגוגיה ודידקטיקה הן מקצועות בדיוק כמו רפואה ואופטומטריה הדורשים למידה, הדרכה, חזרתיות והתמדה. הקפידו על הדרכה קבועה למלמדים והפכו אותם למקצוענים של ממש. ערכו השתלמויות קבועות לצוות. השתמשו בידע ובניסיון שנצברו אצלכם ובתלמודי תורה אחרים והרימו את רמת ההוראה והטיפול בפרט בתמידות.

הקימו תלמודי תורה ביישובי הספר והטמיעו בתלמידים הרגלי למידה וכישורי חיים טובים ויעילים. זה כלי לחיים ולא פחות מזה – כבוד התורה. למדו אותם לתכנן את משימותיהם, להעריך נכון משך משימה, להכין מערכת ביעילות, כיצד ליצור סדר עדיפויות, לסכם חומרים מורכבים, כיצד לבנות רוטינות ולהתמיד בהן, כיצד להתמודד עם מצבים רגשיים, למדו אותם כישורים חברתיים ותקשורת חיובית ויעילה, למדו אותם כיצד להתמודד עם תוצאות לא רצויות בחיים ועוד.

הקימו תלמודי תורה גם בתל אביב ורמת השרון והעסיקו מורים להוראה מתקנת עבור 15% מתלמידיכם (לפחות) שיזדקקו להם מאד. אל תאפשרו מצב בו תלמיד שלכם מסיים 8 שנים ואינו קורא וכותב כראוי, חלש בהבנת הנקרא, אינו יודע לחבר חיבור, אינו מסוגל לסכם טקסט קצר, אינו מבין מה נדרש ממנו במבחנים.

הקימו תלמודי תורה ושתפו את ההורים בתהליכים החינוכיים. אל תגידו "יש לנו רבנים ואיננו מתייעצים עם ההורים". אל דאגה, אין תפקידם של ההורים לנהל את תלמודי התורה. תפקידם לסייע לעבודה החינוכית שלכם. בקשו מההורים מידע חשוב ומדויק על מצב ילדיהם. אל תאפשרו נתק בין הבית לתלמוד תורה. ערכו אסיפת הורים פרטנית ראשונה מיד בתחילת אלול והכירו את הבתים והמשפחות וממילא את התלמידים. עצבו את שיתוף הפעולה ביניכם להצלחת העבודה החינוכית בבתים ובתלמודי התורה.

הקימו תלמודי תורה ומלאו את הארץ בתורה גדולה, עמוקה, נעימה, אוהבת, מקצועית, כוללת ופרטנית, מבינה, מכילה ומגדלת.