"קסדת חצי" נאסרה לשימוש

אושרה התקנה של השר כץ האוסרת שימוש ב"קסדת חצי". התקנה צפויה להיכנס לתוקף בתוך כחודש וחצי.

רעות הדר , י"א בכסלו תשע"ט

רכיבה זהירה
רכיבה זהירה
צילום: ISTOCK

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) תקנה של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, האוסרת על השימוש בקסדת חצי בעת הרכיבה על אופנועים, קטנועים וטרקטורונים.

מטרת המהלך היא להגביר את בטיחותם של רוכבי הרכב הדו-גלגלי בישראל. התקנה צפויה להיכנס לתוקף לאחר פרסומה ברשומות, בתוך כחודש וחצי.

התקן הישראלי אינו מאפשר כיום ייבוא של קסדות חצי, מאחר והן אינן עומדות בתקינה האירופאית. בשנים האחרונות ניסה משרד התחבורה לאסור גם את השימוש בקסדות חצי, אולם קשיים משפטיים מנעו את תיקון התקנות. לאחר שנמצא פתרון, בשיתוף עם משרד המשפטים ומכון התקנים הישראלי, התאפשר תיקון התקנה.

יצוין כי קסדת החצי מכסה את החלק העליון של הראש בלבד, דבר הגורע מיעילותה להגן על הרוכב מפני פגיעת ראש במקרה של תאונת דרכים או החלקה. הצעת החוק החדשה קובעת כי הקסדות נדרשות לכסות לפחות עד לאוזניים, ובכך הן גורעות את קסדות החצי מהתקינה הישראלית.

התקנות החדשות יחייבו גם את רוכבי הרכינוע, סגוויי והובר בורד בחבישת קסדת אופניים וברכיסתה. תיקון זה מתבקש לאור התופעה שבה הרוכבים חובשים את הקסדה אך אינם רוכסים אותה כראוי. במצב של תאונה, הקסדה נשמטת מראשם ואינה מגינה עליהם.

לפני כשבועיים אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק של השר כץ, המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה בעת הרכיבה עליהם, בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק תידון בקרוב בועדת הכלכלה לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.