פיתוח ה-MRI נחשב לאחד מאבני הדרך החשובות בעולם הרפואה ואין פלא כי צמד החוקרים שעומד מאחורי המכשיר המשוכלל, פיטר מנספילד ופול לוטרבור, זכה על כך בפרס נובל.

מכשירי ה-MRI אחראים לאינספור אבחונים מדויקים ולמקרים רבים מאוד שבהם ניצלו חיים בזכות הדיוק הרב שלהם והיכולת לדמות את מה שקורה גם עמוק בתוך הגוף שלנו. גם בישראל מבוצעות מדי יום בדיקות MRI רבות, ועוד כדאי לדעת שישנה גם אופציה של בדיקת MRI פרטית.

מה כוללת בדיקת MRI פרטית?

בדיקת MRI פרטית היא למעשה פענוח פרטי של הממצאים שמנפיק המכשיר. את הבדיקה עצמה תוכלו לבצע במכונים השונים שמציעים אותה ובבתי החולים שהשכילו להצטייד ב-MRI - כשבהקשר זה כדאי לדעת שלמרבה הצער מספרם של מכשירי ה-MRI בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה נמוך למדי ועל כן עלולים להיווצר תורים ארוכים לבדיקה רבת התועלת. המכון או בית החולים שבו נמצא המכשיר מספק כמובן גם שירותי פענוח, שהם חלק בלתי נפרד מכל בדיקת MRI, אבל ישנם מצבים שבהם כדאי לפנות במקביל גם לשירות פענוח פרטי.

באילו מקרים כדאי לנצל את האופציה של MRI פרטי?

MRI פרטי - כלומר פענוח הממצאים של המכשיר שמוצב בבית החולים או במכון MRI על-ידי איש מקצוע חיצוני, וכמובן לא סתם איש מקצוע חיצוני אלא נוירו-רדיולוג בכיר ומנוסה - היא אופציה שכדאי לנצל אותה כשמטרת הבדיקה היא אבחון של מצב רפואי מורכב ורגיש.

חשוב להדגיש כי גם בבתי החולים ובמכונים השונים עובדים רדיולוגים מיומנים. באופן כללי רדיולוגיה היא ענף ברפואה שמחייב התמחות ארוכה (בת 5 שנים), וכמובן שהמפענחים מודעים היטב לגודל האחריות שעל כתפיהם כשהם ניגשים לפענח תוצאות בדיקת MRI (שהינה בדיקה יקרה, ועל כן היא מבוצעת כשישנו צורך בממצאים מפורטים ומדויקים במיוחד) - אבל העומס הרב ששורר באותם מקומות עלול לגרום להיסח הדעת או לפספוס של ניואנס כזה אחר, ובמקרים אלה התוצאה עלולה להיות קשה.

מחקרים שונים מעריכים כי בכ-20% מבדיקות ה-MRI מתרחשת טעות במהלך הפענוח, ומאחר שכל טעות, כולל הקלה ביותר, עלולה לגרום לנזק של ממש למטופלים, מומלץ לנקוט בצעדים שימזערו את הסיכון הנ"ל ובפרט לקבל חוות דעת נוספת - כלומר לפנות לשירות פענוח MRI פרטי.

היתרונות של פענוח MRI פרטי

בדיקת MRI פרטית - כלומר פענוח הממצאים על-ידי נוירו-רדיולוג בכיר באופן פרטי - מציעה שלושה יתרונות משמעותיים:

ראשית, הסיכון לטעות מצטמצם ולמעשה הופך כמעט אפסי. הסיבה לכך היא כמובן העובדה שנוירו-רדיולוג פרטי יכול להקדיש לכל בדיקה הרבה יותר זמן בהשוואה לרדיולוגים שעובדים בבתי החולים ובמכונים.

היתרון השני הוא הזמן. כיום, עקב העומס הניכר שמוטל על מכוני ה-MRI (שכן כאמור אין מספיק מכשירים בארץ ביחס לגודל האוכלוסייה), המטופלים נדרשים להמתין עד שבועיים לקבלת הממצאים ובעצם לאבחון שלפיו נקבע האם הם זקוקים לטיפול, ואם כן - מהו הטיפול האופטימלי עבורם. לממד הזמן יש תועלת כפולה: אם נדרש טיפול, הוא יתחיל מוקדם יותר (וכדאי לזכור שישנם מצבים רפואיים שבהם כל דחייה בתחילת הטיפול עלולה להוביל להחמרה), ובנוסף מצטמצם דרמטית פרק הזמן שבו הנבדקים שרויים במתח עקב אי הוודאות - פענוח MRI פרטי מספק תוצאות מלאות תוך 24 שעות.

יתרון שלישי הוא הניסיון הרב של איש המקצוע שמופקד על הפענוח - ניסיון שמאפשר לו לזהות פרטים שללא הניסיון ייתכן שהיו חומקים מהעין.

עוד על MRI פרטי תוכלו לקרוא בקישור הבא: www.drhoffmann.co.il