הרצל חג'ג': לא ייתכן שיקצרו שליש למחבלים, גם ככה העונשים מצחיקים

שופטי בג"ץ דנו בצהריים (שני) בעתירת בני משפחת המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן נגד צו ההריסה שהוצא לחלק מהבית בו התגורר.

לדיון הגיעו בני משפחותיהם של זיו חג'בי הי"ד וקים לבנגרונד יחזקאל הי"ד שנרצחו בפיגוע, ואשר דורשים להרוס את הבית במלואו.

את העתירה הגיש בשם משפחת המחבל ארגון השמאל "המוקד להגנת הפרט". בין השנים 2014-2018 הגיש המוקד במימון של ממשלת גרמניה והאיחוד האירופי לבג"ץ למעלה מ- 70 עתירות בשם למעלה מ-62 מחבלים ובני משפחתם. מדובר במחבלים שרצחו יחד 66 חפים מפשע.

עורך דינה של משפחת המחבל טען בדיון שלא ניתן לקבוע עדיין שהפיגוע אכן בוצע ממניע לאומני, מאחר שהמחבל שביצע אותו עדיין לא נלכד.

השופטת דפנה ברק ארז שאלה בתגובה את הפרקליט, "מה ההבדל בין המקרה הזה למקרה שהמחבל מת? גם אז אי אפשר לשאול אותו מה היה המניע שלו, והורסים לפי התשתית הראייתית שיש".

נציג הפרקליטות בדיון דחה את הטענות שלא מדובר בפיגוע על רקע לאומני. "מדובר בפיגוע רצחני ואכזרי על רקע לאומני. האמא אמרה בחקירתה כי בנה אמר לה שברצונו למות כשהיד".

אביה של קים יחזקאל הי"ד בדיון בבג"ץיונתן זינדל פלאש 90

אביה של קים לבנגרונד-יחזקאל שנכח בדיון פנה במילים נרגשות לשופטים וביקש מהם לפעול להרתעת מחבלים נוספים, "כרגע אני המשפחה השכולה האחרונה ולצערי לא אהיה אחרון. צריך להרוס את כל בית המחבל. זה ירתיע ואולי ימנע ממשפחות אחרות שלא יהיו אחרות. שאני אהיה אחרון".

אמו של זיו חג'בי פנתה לשופטים ודרשה להרוס את כל הבית ולא רק את חלקו, "המחבל רצח לגמרי את זיו. לא הוריד לו יד או רגל. אני מבקשת כהרתעה שהבית שלו ייהרס ושהמשפחה שלו תלך מפה כי היא אשמה".

עו"ד אבי גז מארגון שורת הדין מסר, "אני סבור כי היה צריך לסלק את העתירה זו על הסף מכיוון שכל מי שנכנס לכאן לבג"ץ חייב בניקיון כפיים ובתום לב, וכאן הם נכנסו בידיים מטונפות. משפחת מחבל באה לכאן מבלי להגיד שהם היו מעורבים וזאת מבלי להגיד שהוא אמר לאמו שהוא רוצה להיות שהיד".

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג שתנועתו מלווה את פורום "בוחרים בחיים" בו חברות משפחות ליבנגרונד וחג'בי אמר לאחר הדיון, "יש לזכור שהעתירה מובלת על ידי ארגון 'המוקד להגנת הפרט', ומצטרפת למבול עתירות של הארגון למען מחבלים ובני משפחותיהם".

לדבריו, "הגענו למצב אבסורדי בו כל מחבל פוטנציאלי יודע שעם ביצוע מעשה הטרור, תהנה משפחתו ממעטפת משפטית רחבה במימון ממשלות זרות. יש לעצור את הטרור המשפטי המסוכן הזה. מבול המציף את בתי המשפט בעתירות סרק חצופות ומנטרל בכוונת מכוון את מדיניות המלחמה בטרור של מדינת ישראל".

מתן פלג: אבסורד. כל מחבל מקבל מעטפת משפטית במימון זר